Utvärdera 2023 innan du planerar 2024

utvärdera2023_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

🖤 Black Weekend 🖤 www.pixelhouse.se/blackweekend

Webbutbildning Bli Bekväm Framför Kameran

Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier

Webbutbildning: Lyckas med Live & Webinar

Avsnitt 173: Varför du INTE ska följa trender i sociala medier


APPLE PODCAST  •
  SPOTIFY

Det är så lätt att hela tiden blicka framåt. Att planera nästa grej och nästa och nästa.

Men de största vinsterna i ditt planerande görs ofta när du tittar bakåt. När du drar lärdomar av hur det verkligen blev. När känslorna har lagt sig och du tydligt kan se resultatet.

Många gånger räcker det att ställa sig själv 3 frågor.
I det här avsnittet får du mina 3 frågor som jag ställer mig innan jag planerar för nästa år.


#180 • Utvärdera 2023 innan du planerar 2024


Har du börjat planera för 2024 än?
Å då måste jag ju också fråga. har du börjat utvärdera 2023 än? 


Jag tittar just nu både bakåt och framåt samtidigt. Och jag tycker faktiskt att du borde göra samma sak… 


För nu går det snabbt. Det är inte länge innan vi skriver 2024 Å då vill du ju veta vad som funkade bra 2023. Så du vet vad du ska göra mer av. Du vill veta vad som inte funkade så bra. Så att du kan tweaka det och göra det bättre.

Dessutom vill du ju ha lite koll på vad som händer utanför din egna lilla bubbla. 


Lätt att bara fokusera framåt

Vi företagare har så lätt att fokusera på nästa grej. Å så glömmer vi att titta bakåt. Och det finns så många lärdomar och nyttiga saker att se när vi tar till oss den information som vi faktiskt sitter på och drar nytta av det när vi jobbar vidare framåt. SÅ jag tycker faktiskt att du ska pausa planerandet av 2024 lite om du har börjat med det. Och titta tillbaka ordentligt på 2023 om du inte har gjort det.

Då ökar dina chanser att 2024 verkligen blir så där som du planerar att det ska bli:

Och du behöver inte göra det här analyserandet så krångligt och svårt.  Det räcker egentligen med 3 enkla frågor och sen gå lite djupare på svaren


3 frågor:

1. Vad fungerade bra?
2. Vad fungerade dåligt?
3. Vilka trender eller nyheter ser vi runt hörnet som vi behöver ta höjd för?

Men det ju viktigt att veta vad vi menar med bra och dåligt 

För bra kan ju vara olika saker. 

Här gäller det ju att titta på vilka mål du hade 2023? Uppnådde du dem? Och hur gjorde du det i så fall?

Växa på sociala medier kanske var ett mål du hade. Gjorde du det? Vad postade du för något när du växte som mest?
Få fler prenumeranter på din maillista kanske var ett annat mål. Fick du det? Varifrån kom de i så fall?
Öka din omsättning var bergis ett mål. Lyckades du med det? Vad kom inkomsterna ifrån?
Du kanske hade som mål att ha roligt. I så fall vad gillade du mest?


Men vi lyckas ju inte med allt vi gör så det är ju också viktigt att titta på det som INTE fungerade så bra. 

Vad var något du försökte göra eller har gjort under 2023 som inte gav dig de resultat du ville ha? Finns det någon lärdom att dra här? 

Du vill ju lägga din energi och din tid på sånt som fungerar under 2024 eller hur? Och sånt som är kul :-) 

Så när du funderar på vad som var bra och dåligt. Fundera lite på vad som var roligt och mindre roligt också. Ibland visar det ju sig att vi gör massa saker som vi tror att vi måste göra som vi inte gillar men som vi upptäcker när vi tittar närmare inte ens är så lönsamma


Å så tredje frågan Vad är det vi ser på andra sidan nyåret. Vad är på G? 


Titta tillbaka tillsammans

Ett sätt riktigt bra sätt att göra den här tillbakablicken på är att göra den tillsammans med en eller flera andra företagare. Så man kan dra lärdom av varandras erfarenheter också.

Då ser du ofta allt ur ett lite större helikopterperspektiv och ibland kan det till och med vara lättare att se vad som var bra och dåligt hos någon annan än hos sig själv. Så om du har en "business-bestie" - boka en date och börja analysera era 2023 tillsammans redan nu så att ni sen kan brainstorma om 2024 tillsammans också.

För dig som inte har någon "business-bestie" att göra det här med så gör jag det med dig här och nu. Så sätt dig med papper och penna eller datorn och titta på 2023 tillsammans med mig. 

 

Året som helhet?

Hur har året som helhet gått?

Å då tänker jag kanske främst på dina inkomster.

När jag tittar på mitt år som helhet så har det vid en första anblick gått ok. Och om jag inte grottar ner mig i siffrorna på riktigt så skulle jag nog säga att det här är just ett ok år. Lite same same som förra året. 

Men. När jag går djupare ner så finns det så massa intressanta saker att se som direkt är ett resultat av digital marknadsföring och framförallt video oavsett om det handlar om inspelad video eller livevideo och livesända webinar. 

Förra året. 2022 bestod hälften av min inkomst från TV-.jobb och hälften från föreläsningar, utbildningar - både för speciella utbildningar för ett företag och öppna utbildningar som mina webbutbildningar och andra utbildningar. 

I år ser den fördelningen helt annorlunda ut

Under jullovet förra året hade jag långa längdskidturer där samma tanke malde i huvudet hela tiden. Jag känner mig färdig med TV.

Å det här var inte en ny tanke. Den här känslan har malt ett tag. 

När jag var på konferensen Video Marketing Word i Dallas Texas, USA 2018 så pratade yooutubern Roberto Blake om death of cable tv. Hur vanlig tvs storhetstid var över. 

Och redan då hade ju det som i TV-världen kallades Netflix-döden märkts av. Färre svenskar tittar på vanlig TV.
Samtidigt så är det ju TV jag gör. Jag har jobbat med TV i över 25 år. Jag har redigerat, bildproducerat, producerat olika program osv i över 25 år. Eftersom jag har jobbat mycket med livesända tv-program så har jag också under de här 25 åren jobbat när alla andra är lediga. För det är ju då alla andra tittar på tv… 

Förut kände jag aldrig att det var en uppoffring att jobba när alla var lediga men de senaste åren har det skavt att åka till jobbet. Men när jag väl har varit där så har det varit magiskt. För det är så många underbara människor som jobbar med TV i Sverige. Och är det något som är extra roligt med TV är att TV är ett samarbete. Det är som ett gigantiskt grupparbete. Alla behövs och alla ger allt. Så kul! 

Samtidigt har skavet fortsatt för inom TV-branschen har det handlat mer och mer om pengar istället för att skapa det bästa möjliga programmet för tittaren. Så det har inte varit RIKTIGT lika roligt att jobba med TV som det har varit.

Så jag tog ett beslut. Under 2023 ska jag jobba med video och livestreams, webinar, Inte med traditionell TV-tv. 

Och under sommaren och hösten har nedläggningar av program varit många. Så nu känns beslutet ännu mer rätt. Å i våras när SVT dessutom hörde av sig och berättade att Nobel som jag har jobbat med de 8 senaste åren kommer göras av intern personal, alltså anställd personal på SVT i år så kändes beslutet också ännu mer rätt.. 

Men det beslutet betyder att jag satsade 100% på det som tidigare år gett mig 50% av mina inkomster.

Och varför berättar jag det här i en podd om video?

Jo för trots världsläge, trots att alla pratar om lågkonjuktur och trots att många pratar om minskade intäkter har jag tack vare video, webinar och livesändningar dubblat den delen av mitt företagande som inte kommer från TV.

Allt tack vare ett personligt varumärke i min digitala marknadsföring. 

Tack vare att jag blir hittad genom video på olika sätt. Att jag skapar engagemang och lärt känna mina potentiella kunder genom alla de kommentarer och frågor jag får på mina videos i sociala medier och under livesändningar och webinar. Tack vare att jag kan bygga förtroende och visa att jag verkligen kan det jag pratar om genom mina videos och mina webinar. 

Och det bästa av allt. Kan jag så kan du! 


1. Vad har fungerat bra i år?


Vad är det i ditt företag som verkligen har fungerat exakt så som du ville? 

När jag tittar på mitt företag så kan jag se att min nya utbildning Bli Bekväm Framför Kameran har gett otroliga resultat. Dels för mig men framförallt för dem som har varit med på utbildningen. Det är magiskt att få följa flera av deltagarna nu och se deras framgångar i sin marknadsföring. Jag blir barnsligt lycklig varje gång jag ser dem på video.

Å jag är övertygad om att en stor anledning till att den här webbutbildningen har fungerat så otroligt bra både för deltagarna och för mig är för att jag gjorde en gedigen målgruppsanalys innan jag spelade in hela den här webbutbildningen.

Jag har guidat programledare, hållit workshops och utbildningar att vara framför kameran, upplevas trovärdig och samtidigt känna sig bekväm i flera år. Så jag visste och kunde ämnet. Väl. Men vad exakt behöver du av det allt det här?

Jag har lusläst kommentarer, intervjuat drömkunder, ställt frågor och fått svar. 


Sen gjorde jag en sak som jag är så glad över. Jag gjorde den här utbildningen som ett livesänt digitalt bootcamp första gången.

Under en dryg vecka var deltagarna med på livesända föreläsningar, gjorde övningar, utmaningar och ställde frågor. Allt innan jag skapade själva webbutbildningen. Jag såg direkt var jag behövde bli tydligare. Vad jag behövde lägga till i utbildningen som jag från början kanske inte tänkt ha med och vad som faktiskt inte behövde vara med.

För det är ju också en stor del av att skapa en fungerande webbutbildning som verkligen ger resultat - att rensa bort det som inte ger resultat. Och det gäller ju inte bara webbutbildningar. Det gäller ju alla produkter och tjänster. Att de funktioner och det innehåll som kunden behöver och har nytta av är det som ska vara där. Inget annat. Och här är livesändningar magiska. Du får direkt respons från många. Så värdefullt!

De livesändningar jag gjorde i början av året är fortfarande guld värda. All den information som jag fick under den här bootcampen använder jag förstås inte bara i själva utbildningen utan också när jag marknadsför den. Guld! 

Livesändningar - stängda livesändnignar för dina kunder, eller öppna i sociala medier ger så mycket tillbaka till dig om du gör det här på rätt sätt (höll jag på att säga) 

Sen ger dessutom livesändningar och livesända webinar en hel del prenumeranter till din maillista. För mig kommer merparten av alla nya prenumeranter 2023 från just livesändningar och webinar. 

Här har du världens möjlighet att jobba med din maillista. Och den är ju också guld värd! För den äger du. Där är det inte sociala mediers algoritmer och andra nycker som styr. Utan du. De allra flesta som anmäler sig till mina utbildningar eller anlitar mig för personlig coaching har varit med på min maillista ett tag eller följt mig i sociala medier under en längre tid.

Men jag ska ärligt erkänna att även videoannonser har gett mig många nya kunder.
Kombinationen video på mina sociala medier-konton, videoannonser och video på hemsidan tillsammans med livesändningar och webinar är fantastisk.

När alla de här delarna samarbetar blir det magi!

Jag har testat en hel del olika annonsformat det här året och jag märker stor skillnad på video och andra format. De annonser där jag använt video har lägre konverteringskostnad. Alltså det kostar mindre för mig för varje person som anmäler sig till ett av mina webinar. 

Och dessutom kan jag se att av de som har anmält sig till webinaren via en videoannons är det en större andel som sen också köper mina webbutbildningar jämfört med de som anmäler sig via en annons med bild och text. Jag säger inte att de annonserna inte fungerar. För det gör de. Men inte lika bra :-)

Jag tror att det här handlar om att redan i videoannonsen började jag och deltagaren att få kontakt. Så när webinaret sen kommer då ses vi igen om man säger så.

De som anmälde sig via videoannonsen fick nog också en tydligare bild av vad de skulle få. Vem jag är.


Detsamma gäller de som följt mig länge på tex Youtube, Instagram, Facebook, Tiktok eller LinkedIn.
De har lärt känna mig genom mina videos.

Och det här hör jag ofta när jag är har ett möte med med en ny potentiell kund; “Jag känner redan dig.” 
När din kund har bett dig komma på ett möte och öppnar med att han eller hon redan känner dig så har ju kunden mer eller mindre redan bestämt sig. Eller hur?

För när vi känner någon så gillar vi ofta den personen. Då litar vi på den personen.
Och det är de vi gillar och har förtroende för som vi vill anlita och handla av. Eller hur?!

En sak som kan vara värd att fundera på - Vas skulle det betyda för dig om du framöver börjar alla möten på +? Vad skulle det vara värt? 

Tittar vi framåt så ser Videodominansen  ut som att den kommer öka ännu mer de närmaste åren. Å det är ju bra för oss som vill använda video i vår digitala markandsföring. Eller hur?

2. Vad har gått dåligt? 

Det som har gått bra ska vi ju fortsätta göra. Och kanske till och med öka på ännu mer av. Och det som har gått mindre bra ska vi lära oss av och skruva på så att det går bra.

En sak som jag kommer behöva skruva på är “i verkliga livet-föreläsningar". Jag hade trott att vi nu efter år av pandemi och corona skulle sukta mer efter just föreläsningar och liveevent där vi ses fysiskt. Och det kanske har ökat. Men för mig har det inte ökat så mycket som jag hade hoppats på om jag ska vara ärlig.

Jag ser dock att för 2024 ser det annorlunda ut. Då har jag redan flera föreläsningar och utbildningar inbokade. 

Men en gemensam nämnare när jag tittar på de förfrågningar jag fått om föreläsningar under 2023 och även  de som jag har bokade för kommande år är att de börjar med frågan; Håller du föreläsningar också?

Om de som sökt upp mig och vill att jag ska komma och hålla en föreläsning om video, om att vara framför kameran eller om att sälja med  livesända webinar även efter corona eller vill att jag ska hålla en specialanpassad utbildning för just deras företag  Om de är osäkra på att jag gör den här typen av uppdrag. Då har jag ju misslyckats med att föra ut det budskapet. Att jag håller föreläsningar och utbildningar i verkliga livet också

Det här är nog mitt största misstag under 2023. Att jag inte har varit tydlig nog med det här. 

Så vad är det för frågor som du har fått flera gånger om? Har du samma grej? Har du något i din marknadsföring eller i ditt budskap som du kan göra tydligare? Och hur gör du det i så fall? 

Jag har tex insett att flera av dem som hört av sig till mig har ingen aning om att jag håller föreläsningar om att bli bekväm framför kameran eller att jag flera gånger har hållit en föreläsning som heter “Berätta och sälj med bilder och video” Eller att jag har hållit massor av föreläsningar genom åren om video och livesändningar. Jag har helt enkelt varit fördålig på att berätta om det på ett bra sätt. 

Och nu när liveevenemang ÄR igång igen efter Corona så hoppas jag förstås att jag lyckas föra ut den här också under 2024.

Så fundera på vad du kan föra ut till dina följare. Hur kan du göra video om det? Hur kan du berätta om det i en livesändning eller i ett webinar? Kan du ha en video på hemsidan om det? I dina sociala medier? Ja det finns ju många olika kanaler att använda för att få ut ditt budskap! 

 

3. Vilka trender kommer?

När det handlar om kommande trender då menar jag inte alls vilka trender som kommer för hur du ska göra reels eller Tiktokvideos. Jag tycker ju inte ens att du ska följa den typen av trender när du bygger varumärke i sociala medier. Jag har ju till och med spelat in ett helt avsnitt här i Pixelpodden - en podd om video som heter “Varför du inte ska använda trender i sociala medier” Avsnitt 173 är det om du inte redan har lyssnat på det avsnittet.

När jag pratar om kommande trender då tänker jag mer på övergripande saker som för mig tex att videodominansen ser ut att fortsätta även kommande åren. Hur livesändningar blir mer och mer avancerade. Alltså fler och fler börjar bli riktigt duktiga på att sända live och göra mer och mer avancerade och riktigt bra livesändningar. Vilket är superkul tycker jag!

Å så AI förstås!
Det händer så mycket. Det går så snabbt och vi kan använda det på så många sätt. Jag omfamnar det och ger det stora kramen.

Samtidigt blir det autentiska ännu viktigare och då blir att synas på video, att sända live, att göra bra video, bra livesändningar, bra webinar ännu viktigare för att nå ut.

Det kommer bli ett bra 2024. Eller hur? 

Berätta om ditt 2024

Och vill du så får du mer än gärna höra av dig och berätta vad du har för mål med 2024.
Skicka ett DM på:
Instagram @stockkholmpixelhouse
LinkedIn @helene åberg
Maila. helene@pixlehouse.se.

Jag vill mer än gärna höra av dig. Och höra om dina mål, dina funderingar eller varför inte - hur jag kan hjälpa dig att nå dina mål.

Tack snälla för att du har lyssnat på ännu ett avsnitt av Pixelpodden - en podd om video. Om du tycker att det är värdefullt att lyssna på de här avsnitten får du förstås gärna sprida dem vidare till fler som kan ha nytta av dem.



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

Övervinn din tvekan och leverera värdefullt innehåll varje gång
Är Simplero rätt plattform för dig?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!