Övervinn din tvekan och leverera värdefullt innehåll varje gång
LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:
Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier
Webbutbildning: Lyckas med Live & Webinar
APPLE PODCAST • SPOTIFY
Att skapa engagerande innehåll kan kännas supersvårt.
Hur kommer du på vad du ska göra video om och hur kommer du över de kreativa utmaningarna med video för sociala medier.
Mycket handlar förstås om att förstå din målgrupp och deras behov. Men också att lära dig att känna igen din kreativa process. Med allt vad det innebär.
I det här avsnittet går vi igenom alla de 6 faserna som är en naturlig del av skapandet. Och när vi lär vi oss att hålla fast vid processen kommer vi leverera både mer och bättre innehåll för våra tittare.
#179 • Övervinn din tvekan och leverera värdefullt innehåll varje gång.
Att komma på vad du ska göra inlägg om. Vad du ska göra video om. Kan vara en utmaning. Minst sagt. Och dessutom ska vi göra det om och om och om igen till våra sociala kanaler.
Att ta fram innehåll att göra video av som fungerar är en viktig del i min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier. Just nu planerar jag faktiskt en bonussession, en workshop för mina deltagare om just det här. Där vi ska jobba fram massor med innehåll. Och det var när jag började förbereda den workshopen och samtidigt en föreläsning i mitt medlemskap Maxa med Video för de som redan gått klart webbutbildningen som vi ska ha nu i dagarna om att skapa video som kan återanvändas som jag kom på att det här är ju något som vi såklart ska prata om här i Pixelpodden - en podd om video också.
Det blir ingen workshop eller hel föreläsning men här idag tänkte jag prata om grunderna att ta fram innehåll som resonerar med dina tittare. Så du som lyssnar som går Kommunicera med video eller Maxa med Video får gärna lyssna nu så vidarutvecklar vi det här sen på lite olika sätt i workshopen och i föreläsningen.
Å du som har hängt med ett tag här i Pixelpodden . en podd om video vet nog vad jag kommer poängtera nu. Ja just det! Du behöver lära känna ding målgrupp för att veta vad du ska göra för innehåll. Ju mer du känner din målgrupp, desto bättre videos och annat innehåll kan du göra till dem.
Lär känna din målgrupp
Det är grunden. Lär känna din målgrupp.
Jag brukar säga att lektionerna i mina webbutbildningar där deltagarna jobbar fram sin ideala tittare är de viktigaste lektionerna av alla. Oavsett om det är i Lyckas med Live & webinar där målet är att sända live i sociala medier för att få fler prenumeranater på maillistan och att sända webinar och sälja sina produkter och tjänster. Eller om det är i Kommunicera med video i sociala medier där målet är att skapa video som dina följare i sociala medier engagerar sig i och vill se. För målet med sociala medier är ju att du ska bli hittad, bli omtyckt, alltså skapa engagemang kring dina varor och tjänster och dessutom få så mycket förtroende att du sen säljer mer. Eller hur?
Å för att lyckas med allt det här så är grunden att känna dina tittare.
Komma på idéer som passar din målgrupp
Sen när du väl gör det så finns det flera sätt att ta fram innehåll som jobbar för dig i hela köpresan.
Du kan titta i kommentarer och i dina DM. Vad får du för frågor? Svara på dem i en video. Berätta historier som förklarar för och inspirerar dina tittare.
Kommentarer och DM är guldgruvor. Å då menar jag dels ditt eget kommentarsfält men också dina konkurrenters kommentarsfält. Se vad dina potentiella kunder skriver där också. Oavsett var de kommenterar någonstans så vill du ju veta vad de funderar kring och ställer frågor om. Vad har de för problem och utmaningar? För det HÄR ska du göra inlägg om.
Sen har du ju alla möjligheter att tex: Håll dig uppdaterad med trender inom din bransch och göra inlägg om det.
Du kan också dela din egen resa, dina erfarenheter och tankar. Att vara äkta och personlig är ett topppensätt att skapa starkare band med dina följare. Så våga vara personlig och framförallt autentisk
Å dela även dina befintliga kunders berättelser och rekommendationer: Hur de använder din produkt eller tjänst. Det kan också fungera som social bekräftelse och inspiration för andra.
Sen har ju varje säsong sitt innehåll. Det märks ju inte minst nu när vi går mot jul. Vad har din vara eller tjänst för något som påverkas av att det är sommar, semester, påsk eller jul. Anpassa ditt innehåll efter de aktuella händelser som sker. Beroende på vad det är du sänder så kan det ju vara tips, recept, eller idéer som passar för just den här tiden på året.
Å har du fortfarande ingen aning. Fråga. Fråga dina följare vad de vill se mer av eller vad de är intresserade av. Du kommer få massor av värdefulla innehållsidéer om du ställer frågan.
Den kreativa processen
Sen börjar den kreativa processen. Å när du får koll på den och behärskar den så kommer du att skapa massor med mer videos och annat innehåll. För det är så många som fastnar i mitten här.
Att vara kreativ är något som fascinerar oss alla på ett eller annat sätt. Det är den magiska kraften som omvandlar våra tankar till handling. När våra nya idéer blir till videos och inlägg.
I en kreativ process finns det nästan alltid 6 faser. Ibland är varje fas supertydlig och ibland märker man knappt att man gått igenom alla 6. Men om du håller i och håller ut framförallt i fas 3 och 4, när du tvekar och istället förstår att det är en del av processen så kommer du komma ut med så mycket mer innehåll. Jag lovar.
Ok så de olika faserna:
- Det här är så bra!
Det är första fasen. Du har fått en ny idé och vill inget annat än att göra den. Men ibland går det snabbt till fas 2. - Hrm Det här är svårt
Det var inte så tydligt och enkelt när du väl började som det kändes först. Du filmar lite men det blir inte så som du ville så du går över till den jobbiga 3e fasen. - Det här suger. Det är så dåligt.
Å här är det lätt att sluta. Och börja på en ny idé. Men gör inte det. För mest troligt är att du kommer sluta även på nästa idé här i den 3e fasen. Eller i nästa fas som på ett sätt kan vara ännu svårare att ta sig förbi. - Jag suger. Jag är så dålig
Nej det är du inte, Jag lovar! Alla känner så.
Att acceptera det här tvivlet som en del av den kreativa processen är en nyckel till att växa som innehållsskapare. Och det kommer få ditt resultat att växa också Och om du håller ut så kommer du snart till 5e fasen. - Hrm Det här kanske funkar
och sen kommer du till den 6e och sista fasen. - Ja det här är sååå bra!
Den här vägen med toppar och dalar ska alla igenom. Olika mycket för olika personer och för olika projekt.
Men allt börjar med en gnista. Och det känns så bra när man kommre på den där idén.
Den där första idé är ju ofta en flyktig tanke som vi fångar och som vi sen sätter i rörelse.
Å jag tycker att du ska våga testa att göra dina videos på olika sätt. Det där döscrollandet på Instagram, Tiktok, Youtube, Linkedin kan ge massa med inspiration och idéer. Så våga vara lite öppen för att utforska det okända. När du kan grunderna så vet du dessutom ofta vad som kommer funka av det du inspireras av. Men ibland blir man också glatt förvånad av något helt nytt.
Den kreativa processen är inte en rak linje, utan snarare en berg och dalbana av utforskning, inspiration, tvivel och framsteg. Det är en resa som aldrig slutar, en resa som jag inte vill vara utan. Den berikar våra liv och gör världen lite vackrare, lite mer tankeväckande och lite mer fantastisk. Och framförallt ger den resultat!
Så nästa gång du känner dig överväldigad av att du inte har några idéer eller fastnar i tvivel, kom ihåg att den kreativa processen är en resa för alla!
ÖVRIGA LÄNKAR :
Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video
Instagram: @Stockholm Pixelhouse
LinkedIn: @heleneaberg
TikTok: @heleneaberg
Facebook: @Stockholm Pixelhouse
Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse
Hemsida: www.pixelhouse.se
PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN
Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor.
TYCK TILL & PRENUMERERA
Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt!
/Helene
0 kommentarer
Lämna en kommentar
Vänligen logga in eller registrera dig för att skriva en kommentar