Använda Zoom för både digitala möten & webinar

ZoomWebinar_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET 

Lista över utrustning för Live & Webinar
Webbkursen: Bli Bekväm Framför Kameran

 

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

Jag försöker hålla mig till att använda ett fåtal program i mitt företag. Att byta program och hoppa mellan olika datorprogram tar mycket tid och kostar dessutom en hel del pengar med alla licenser osv. 

Jag håller tex både mina digitala möten och mina webinar via Zoom.
Jag har mina utbildningar och kurser via Simplero där jag också har min hemsida, landningssidor och maillistor. 
Jag sänder live via Ecamm. (Här fuskar jag lite ibland med StreamYard och OBS om jag ska vara ärlig men oftast använder jag Ecamm) 

Och med hjälp av de här programmen gör jag alltså också mina webinar. 

Vill du ladda ner hela min utrustningslista. Hela listan över vad jag använder när jag sänder live i sociala medier och håller webinar så hittar du den här: www.pixelhouse.se/live


Har du inte kameran på under dina digitala möten så förlorar du en hel del mandat! du har mycket lättare att få igenom dina förslag och synpunkter om du har kameran på. 
Känner du dig obekväm så kan du få hjälp i webbkursen Bli Bekväm Framför Kameran

 

#197• Använda Zoom för både digitala möten & webinar

Det finns ju så många olika program att välja på för digitala möten och webinar.
För digitala möten är nog Teams, Zoom och Google Meet de vanligaste? Det är i alla fall de jag stöter på oftast i mitt jobb. Även om det finns många många fler.

Och när det kommer till webinar så finns det ju massor av olika plattformar som man kan använda.
WebinarJam är kanske den största men det finns ju många som tex  WebinarGeek, WebinarNinja, och både Teams och Zoom har webinar som tillval.

Min GoTo-plattform är Zoom. 

Både för både digitala möten och webinar. Den har inte alla saker som jag har på min önskelista, Men, den har många. Och jag tjänar så mycket tid på att ha allt i ett och samma program. Så jag använder Zoom.

Och det finns en fördel för mottagaren också. För de flesta känner igen sig i Zoom idag. 

Förut använde jag WebinarJam för mina webinar och innan dess höll jag mina webinar som livesändningar via OBS först och sen via Ecamm på Facebook. 

OBS och Ecamm är både streamingverktyg som du använder för att sända live men som behöver en plattform att sända sändningen på. Som tex Facebook, instagram, Youtube eller faktiskt även Zoom eller WebinarJam. 

För jag gillar kontroll när jag sänder så jag gör faktiskt oftast så när jag sänder mina livesända webinar att jag använder Ecamms virtuella kamera så jag har allt innehåll i streamingverktyget. Både ljud, bilder, kameran är kopplad dit och visar jag några videos eller delar skärm så gör jag allt via Ecamm. Vilket gör det helt sömlöst. 

Sen sänder jag mina webinar via Zoom.Så du som är med på ett av mina webinar är med i Zoom.

Men jag vill verkligen poängtera här att plattformen och programmen spelar egentligen inte så stor roll. Men du måste ju göra ett val någon gång. :-)

Få en lista över utrustningen jag använder för mina live & webinar

Och vill du komma behind the scenes när jag sänder mina webinar så kan du ladda ner listan över utrustning som jag använder.  Och jag har inte mängders mängder med teknik. För det behövs inte. Inte när du kan grejerna du har. Jag har bara saker smo jag kan sköta själv när jag sänder och så gillar jag att hålla det enkelt. Det ska klara av att göra exakt det jag vill göra. Jag ska inte behöva rätta mitt innehåll efter tekniken men jag vill inte ha mer teknik och utrustning  än jag behöver


Så vill de se vad jag så får du gärna ladda ner min utrustningslista.

Du hittar den på pixelhouse.se/live Fyll i din mailadress där så skickar jag listan till dig. Och jag ger dig också bra alternativ över den utrustningen som jag själv använder

pixelhouse.se/live

Välj och håll fast

Men när du har laddat ner listan så måste du välja! För du kan lägga precis hur mycket tid som helst på att välja plattform och googla olika utrustningar. Men det handlar så otroligt lite om vilken utrustning du har utan mycket mer om hur du använder den och vad du gör med den.

Och jag vet flera som håller sina webinar via själva mötesverktyget i Zoom istället för i själva webinar verktyget. Och det går också.

 

Zoom meetings vs Zoom webinar


Det finns dock några avgörande saker som skiljer möten mot webinar i Zoom.  

Om vi börjar med mötesfunktionenen. Det som heter Zoom meetings i Zoom 

Så finns det ju en rad funktioner för onlinemöten här. Zoom möten är främst designat för att du ska hålla möten i ditt team eller i andra mindre grupper 

Själva mötesfunktionen är framtagen för att passa för gruppdiskussioner, och samarbeten. 

I ett Zoom-möte är ju alla som är med lika om man säger så. Deltagare kan kan synas på video, höras, chatta och dela skärm om du som “äger” mötet tillåter alla att de gör det. Men visst, du kan stänga av möjligheten för deltagarna att både synas och höras.

 

Ha din kamera på i digitala möten

Här måste jag passa på att säga att när du är med på ett vanligt Zoom-möte på jobbet eller i olika samarbetsgrupper - använd kamerafunktionen när du är med på ett Zoom-möte. 

Se till att du syns på bild! Om nu inte personen som äger mötet har sett till att du inte kan.

Men du har så mycket större chans att få igenom dina åsikter och synpunkter under ett möte om du har kameran på. Det är sant. Och har du bra ljud, bra ljus och bra bildkomposition ökar chanserna ännu mer. 

Det finns undersökningar som visar att det här gör stor skillnad under ett Zoom-möte. och det är förstås inte bara på Zoom. Det här gäller ju alla digitala möten. 

Känner du dig obekväm att vara framför kameran då är det helt klart värt att bli bra på det! 

Att vara naturlig och förtroendeingivande framför kameran är inte något som några få föds med. Det är något alla kan lära sig. 

Jag har tex en webbkurs där du kan lära dig att Bli Bekväm Framför kameran om du vill.. 

omslagBekväm_knapp

Jag har fortfarande inte träffat någon som inte kan upplevas naturlig och förtroendeingivande framför kameran och samtidigt känna sig helt bekväm. 

Jag har däremot träffat många som vittnar om hur stor skillnad det verkligen gör att synas framför kameran både i marknadsföring och i digitala möten. Och jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag ökade min försäljning med över 200% när jag började synas framför kameran.

Klicka här för att läsa mer om min webbkurs Bli Bekväm Framför Kameran

Det här är en kurs där du lär dig 10 handfasta steg som du kan börja använda direkt för att förbereda dig, agera och prata på ett sätt som gör att du upplevs just naturlig och förtroendeingivande när du är framför kameran. Samtidigt som du är helt bekväm att vara där. För inga mer digitala möten utan kameran på. Ok?! 

 

Breakout-rooms

En grej som jag gillar riktigt mycket med Zoom-möten är breakout-rooms. Att du kan dela upp dina deltagare i mötet i mindre grupper och sen samla alla igen. 

Jag använder tex det här i mina kurser där deltagarna får göra olika övningar 2 och 2  tex. Och sen komma tillbaka i den stora gruppen. Så smidigt och effektivt. Och du kan slumpa vem som hamnar med vem. Eller bestämma vem som ska hamna med vem eller vilka för du kan ha många fler än 2 i ett rum. 


Chatt och Q&A

Och både under möten och webinar i Zoom så finns dessutom chattfunktionen som gör det möjligt för deltagarna att ställa frågor och få svar utan att avbryta konversationen som pågår i ett möte. Eller delar filer, länkar osv. Supersmidigt. 


Dessutom har Zoom en Q&A-funktion också som man kan använda där
deltagarna kan interagera med dig och med varandra genom chatt eller Q&A-funktionen. Och använder man fråga-svar-funktionen på ett webinar så kan du ha någon som hjälper dig att svara på de frågor som du inte vill eller kan svara på live under webinaret. Och sen finns det en superfiffig funktion där andra deltagare kan upvote, alltså lägga sin röst på en fråga som de också vill ha svar på så ser du enkelt och snabbt vilka frågor som många funderar på



Zoom webinars  är skapade för presentatör-fokuserat innehåll om man säger så. Föreläsningar för en stor publik. Där det egentligen bara finns en, eller ett par som pratar. 

Det betyder inte att alla deltagare eller tittare är helt passiva. Definitivt inte. Du kan skapa quizz och omröstningar för deltagarna att ta del av under webinarets gång. Och det kan du göra även på Zoom-möten.

Du kan dela skärm osv även under webinar. Men då är det du som värd och dem som du bjudit in som paneldeltagare som kan göra det inte övriga deltagare. 


Vilket ska du välja?

Ja, Vilket du ska välja - Zoom meeting eller Zoom webinar beror på: 

För det första beror det på antalet deltagare

Hur många ska vara med. Och hur många ska prata. Via Zoom webinar så är det ju en eller ett par som pratar till många. Ska alla kunna prata ja men då är det ju Zoom möte som gäller. Zoom-möten handlar ju om just interaktion och samarbete.

Vill du ha full kontroll och kunna styra ordningen helt då är webinarfunktionen perfekt. 


Jag skulle säga så här . När du ska välja om det är ett zoom-möte eller ett zoom-webinar du bör använda. Börja med slutet.


Vad är syftet? Vill du att dina tittare ska lära sig något nytt? Vill du inspirera dem att köpa något eller börja göra något nytt? Eller är ditt mål att ha en diskussion för att  lösa ett problem och utforma en strategi?


Vad är målet? 

När du vet det så är det lättare att välja mellan Zoom-meetings och Zoom webinar.

Zoom Webinars är absolut interaktivt men tonvikten ligger på dig som håller webinaret. 

Deltagarna kan lyssna, lära sig och interagera genom frågor och svar eller omröstningar osv men de avbryter inte presentationsflödet.

Och det kan vara många deltagare samtidigt. Jag tror att Zoom webinar i den största betalningsplanen har upp till 10000 deltagare. Nu har jag aldrig haft ett så stort webinar :-)

Mitt rekord är ca 500 anmälda personer till samma webinar. Så det är långt till 10 000 för mig.


Är ni flera som ska hålla olika delar i en föreläsning eller ett webinar så är det tydligt med roller i Zoom webinar. Där en är värd och andra är paneldeltagare. Det här gör att det blir enkelt för dem som ska presentera något att fokusera på sin grej. 


Information från Zoom webinar

Sen älskar ju jag att jobba datadrivet.

Jag tror att min mattelärare från gymnasiet skulle svimma om han såg hur mycket statisk jag tittar på varje dag. :-) 

Men i webinarfunktionen få du tillgång till rapporter över deltagare, när webinaret är slut. När de kom in, Vad och hur ofta de interagerade. När de som inte var med hela tiden stängde av. Är det flera som stänger av ungefär samtidigt. Ja då vet du ju exakt var du ska förändra något för att behålla dina deltagare till slutet tex.  Ja, du får  massa bra information som gör att du kan förfina och förbättra ditt webinar till nästa och nästa och nästa gång.


Nackdelen är ju att det kostar extra att ha webinarfunktionen. Men jag tycker att det är värt det.

Zoom och andra program som jag använder

Och om jag ska jämföra Zoom med andra webinarverktyg. Tex så finns det dem som har fler finesser än vad Zooms webinarfunktion har. Men Zoom har en sak och det är igenkänningen hos användarna. Nästan alla har någon gång varit med på ett Zoom-möte. Och det här är också ovärderligt. 

Jag har nu använt zoom som mitt huvudsakliga webinarverktyg i ett par år nu och har inga planer på att byta :-)

Jag ska dock vara ärlig och säga att jag blandar in lite andra program när jag jobbar med mina webinar. Jag gör inte allt i Zoom. 

För jag använder min kursplattform Simplero för att skicka mail före och efter webinaret istället för det verktyg som Zoom erbjuder. Jag stör mig tex på att jag inte kan få skriva allt på svenska och ha tid på svenska osv alltså utan am och pm och så där.

Men även när jag använde WebinarJam som min webinarplattform så använde jag Simplero för att skicka mina mail. Då var den största anledningen att WebinarJams mail hamnade i skräpposten i så mycket större utsträckning än mailen jag skickar från Simplero gör.


Och mailar vi någon så vill vi ju förstås att mailen ska komma fram. Eller hur?

Om du vill så kan du få hela min lista på utrustning som jag använder när jag sänder live och håller webinar.

Du får komma behind the scenes helt enkelt. Och jag lovar det är inte massa fancy grejer. Jag är me, myself and I när jag sänder mina webinar. Det är bara jag. Jag sköter allt från min dator och ju färre saker som kan strula. Desto bättre… 

Så vill du se vad jag använder fyll i din mailadress på pixelhouse.se/live så skickar jag listan. Och du får dessutom några bra alternativ över utrustning som jag också tycker är bra. Du får tips på allt ifrån lampor och mikrofoner till webinarverktyg. Som surprise är…. Zoom :-)

pixelhouse.se/live är länken.

Har du inte redan börjat sända live i sociala medier och hålla livesända webinar och workshops så tycker jag definitivt att du ska börja göra det! 


Det är så roligt. Det är så effektivt. Både för att bygga din maillista och för att sälja dina varor och tjänster. Magiskt helt enkelt. 

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

Tankar inför att hålla sitt första livesända webinar - med Maria Åkerblom.
Hur du sänder LIVE i en Facebookgrupp även efter Metas förändringar

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!