Annonsering på Facebook & Instagram 2024

FacebookADS 2024_omslag11

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Bootcamp: Kom igång med video 

Avsnitt 4 av Pixelpodden - en podd om video: 5 videos all företag borde ha

Avsnitt 45 av Pixelpodden - en podd om video: Videoannonser i sociala medier med Jonas Carlström

Podd: Not for Lazy Marketers

 

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

 

När du annonserar i Metas kanaler behöver du använda dig av Facebook Ads Manager. Inte det enklaste programmet att få koll på. Men det är värt jobbet.

Facebook & Instagram är fortfarande en av de mest lönsamma plattformarna för annonsering för de flesta företag.

Och här har video flera fördelar. 

Vill du komma igång med video - följ med på min digitala föreläsningsserie Kom igång med video i mars. Du hittar mer info här: www.pixelhouse.se/komigang

 


#189 • Att annonsera på Facebook & Instagram 2024

De senaste dagarna har jag jobbat en hel del med Facebook Ads Manager eftersom jag har satt upp annonser för mitt kommande Bootcamp Kom igång med video. En serie föreläsningar som har ett enda fokus. Att få dig att komma igång med video. 

Har du inte kommit igång med video på allvar än. Gå till pixelhouse.se/komigang och anmäl dig. För det ÄR värt att använda video i din marknadsföring eller andras marknadsföring för du kan ju också använda de här kunskaperna för att tjäna pengar som tex UGC-kreatör.

Du kan göra så mycket med video när du kan det.
Det behöver inte vara krångligt, svårt eller ta massor med tid.
Det kan vara roligt, enkelt och effektivt också.
Vilket är de stora anledningarna till att det funkar så bra.

Även när det kommer till annonsering så funkar video riktigt bra!

Videoannons är dessutom en av de 5 videos som jag hävdar att varje företag borde ha. Jag har pratat om de här 5 videosana fler gånger här i Pixelpodden - en podd om video. Redan i den här poddens 4e avsnitt handlade det om 5 videos som alla företag borde ha. 

Dessutom har facebook-ads-gurun Jonas Carlström från Paid social gästat podden. Även om det var ett tag sen nu.

Jonas var med i avsnitt 45 - Videoannonser i sociala medier med Jonas Carlström heter det avsnittet. Både avsnitt 4 och avsnitt 45 ligger på top5 av de mest lyssnade avsnitten här i Pixelpodden - en podd om video

Och idag tänkte jag alltså prata videoannonser igen.

Facebook Ads Manager

Och det är nog tur att Facebookannonser och Instagram annonser fungerar så bra för verktyget du jobbar i - Facebook ads manager  - är ett program som kanske inte är helt vad ska man säga inte helt intuitivt. Lite krångligt. Lite bökigt. Men värt att lära sig!  

Det är ett program som ändras hela tiden känns det som. De gör små justeringar - för att göra det bättre såklart - men jag tycker varje gång jag loggar in i Facebook ads manager så har det hänt någonting nytt. Och du måste använda det för att kunna annonsera. Facebook Ads Manager är alltså där man ställer in och “skapar” sina annonser för Facebook och Instagram. Alla sina Meta-annonser helt enkelt 

Även om jag kan bli frustrerad så är det fortfarande så att det är Facebook eller Meta där det är allra mest lönsamt att annonsera. För de allra flesta i alla fall. Du kan ju förstås annonsera på Google, LinkedIn, TikTok, Snapchat också. Men Facebook och Instagram fungerar riktigt bra för väldigt många. 


Kostnad för facebookannonser

Jag har hört flera som har sagt att det har blivit dyrare att annonsera. Och ja, ibland upplever jag också det. Men med det sagt så har jag tex precis kört en videoannons som jag har haft rullande bara i 1,5 vecka nu. En annons på dryga 100-lappen per dag och som har gett mig flera hundra nya prenumeranter på min maillista. Jag har betalat ca 3 kronor / lead.

Nu var den här annonsen för en gratisgrej. Och det är så mycket billigare att annonsera för gratissaker som en gratis minikurs som består av säg 4-5 videolektioner tex eller en e-bok eller en nedladdningsbar pdf.

Nästa steg uppåt i pristrappan är sen gratisgrejer men gratisgrejer som kräver att man passar en tid. Som tex ett gratis webinar, föreläsning, masterclass, workshop Ja kärt barn har många namn. För nu kräver du mer tillbaka. Du kräver att personen som anmäler sig också bokar upp sin tid.

Nästa steg är ju att sälja direkt på annons. 

Och nu börjar det bli dyrt. 

Visst går det: Det ser vi hela tiden. Jag köpte senast häromdagen en tröja via en annons på Instagram. Så det funkar. Men det är oftast betydligt dyrare än dryga 3 kronor per köp. 

Jag annonserar ju som jag sa nu till mitt Bootcamp Kom igång med video som jag håller 11-20 mars. Och jag har faktiskt valt att inte göra det här bootcampet helt gratis. 

Lite med mottot "if you pay you pay attention". Att om du betalar för något är du mer uppmärksam på det som händer. Du ger lite mer av dig själv för du har ju faktiskt betalat. Även om jag bara tar 249kr +moms för en hel serie föreläsningar så kräver det mer av deltagaren. Han eller hon måste dels boka upp sin tid för att vara med eftersom det är live. Även om allt spelas in och går att se i efterhand. OCH han eller hon behöver betala för att få vara med. 

Men på den här bootcampen vill jag ha med dem som VILL komma igång med video. De som vill lyckas i sociala medier och som vill nå ut till fler och som är beredda på riktigt att sälja mer och tjäna mer pengar. 

De som är beredda att på riktigt göra något nytt. Börja använda video i sin digitala marknadsföring. Men jag vet att eftersom jag tar betalt så kommer också mina annonser för det här bootcampen att bli lite dyrare. Men det får vara så. Jag tror och hoppas att det kommer bli bättre både för mig och för deltagarna. 

 

Mina bästa tips efter 7 års annonserade på Facebook & Instagram

Det första handlar om hur mycket pengar du lägger på dina annonser.

Det är inte alltid så att du får ett större resultat bara för att du lägger mer pengar på annonsen. Det hade ju varit underbart om man kunde testa en annons och sen när den går bra så lägger man in mer pengar på den och så ger den ännu större resultat och du tjänar mer pengar. 

Men så enkelt är det inte. Ibland går till och med en annons för 100 kronor/dag bättre än en annons för 500 kronor/dag. 

Det som är bra med att det är så här är att du inte alls behöver börja med stora annonsbelopp. Börja enkelt. Säg 100-125 kr/ dag

Det viktiga är att du kan göra det i flera dagar i sträck. Gärna i en månad. Å ännu hellre i 3 månader.

Men allra minst en vecka. Många experter säger 2 veckor. 


Håll i annonserna 

Och det tar minst 3 dagar innan annonsen har hittat sin publik. 

Varje annons i sociala medier har en inlärningsfas. Algoritmerna och robotarna måste få jobba ett tag för att hitta din målgrupp beroende på dina val du har gjort i ads manager. 

Så vad du än gör: stäng inte av annonsen efter 2 dagar för att den inte levererar. Om den funkar det vet du först efter några dagar. Minst 3 dagar alltså. 

Sen upplever jag ofta att annonserna får en liten dipp efter en dryg vecka. Och det är lätt att tänka; nu är den slut. Nu kan jag stänga av den här. 

Men om den inte rasar helt så håll ut ett par dagar för många gånger tar den ny fart när annonsrobotarna har jobbat lite till. 

Det är viktigt att komma ihåg att du betalar inte bara för att nå ut till nya potentiella kunder. Du får ju också en hel del data på köpet. Så du kan lära dig massor om din målgrupp och utveckla och förfina dina annonser, dina erbjudanden osv ännu mer.

A/B testning

En sak som jag skulle vilja ha tid att jobba med mycket mycket mer när det kommer till annonser är A/B-testing. Jag gör det. Men skulle vilja göra det mycket mer. För det gör det så stor skillnad. Och med A/Btesting så gör du 2 exakt likadana annonser. Och du har exakt lika stor budget på båda. 

Men du ändrar 1 sak mellan de olika annonserna.

Det kan vara målgruppen. Då är all text, rubrik och videon eller bilden exakt samma i båda annonserna. 

Eller så testar du olika videos. Då är målgruppe, rubriken, texten, och alla andra inställningar dem samma. Eller så är även videon samma men rubriken eller texten är olika. 

Det viktiga här är att bra testa en sak åt gången så att du vet vad det är som gör skillnad om det nu blir stor skillnad i resultatet mellan de olika annonserna. För då är det ju den annonsen du ska lägga mer budget på eller göra mer av.

10 000 kronors frågan för lyckad annonsering

Vad är det som gör att din annons fungerar och vad är det som gör att din annons inte fungerar?

Ju mer du vet om det här. Desto bättre kommer dina annonser att leverera.

Jag körde själv en annonskampanj här i början av året som inte alls funkade. 

Det var många som klickade på annonsen. Men de tog inte nästa steg helt enkelt. Den här annonsen var för ett webinar. Och jag fick ovanligt få som anmälde sig till webinaret från annonserna. 

De som anmälde sig kom i första hand från min maillista eller mina sociala medier. Det är sådana gånger man är extra glad över att inte ha alla ägg i samma korg som det brukar heta. Så jag fyllde mina webinar ändå. Men webinaren fungerade inte som den email-list-byggare som de brukar göra.

Ska jag vara helt ärlig så har jag inte helt löst problemet med den här icke fungerande annonskampanjen. För jag gick inte vidare och testade tillräckligt många steg för det. 

Jag kom ner till  2 olika scenarier. Antingen var det landningssidan. Alltså sidan du kommer till när du klickar på annonsen. Att den inte var bra. 

Eller så var det målgruppen som inte fungerade ihop med det kampanjmålet som jag hade. Alltså om målet är att få trafik till en sida. Eller om målet är konvertering, att de i det här fallet verkligen signar upp sig på webinaret osv. Det finns flera olika kampanjmål man kan ha som interaktion, försäljning, konvertering, trafik till sidan eller appen eller vad det nu är som är målet för din annons.

Min senaste annons som har fungerat toppenbra hade samma målgrupp men en annan landningssida och ett annat kampanjmål. Men den var också för en annan produkt. Och det är viktigt att inse här att allt påverkar. Men ju mer fakta du kan ta fram och ju mer du vet varför något funkar eller varför inte något inte funkar. Desto bättre jobb kommer du kunna göra framöver. 

Och sen precis som när du tittar på statistiken från sociala medier. Vad gör de här siffrorna sen för nedersta raden i ditt företag?

All annonsering och marknadsföring har ju delmål som att få många att signa upp på ditt webinar, eller din maillista, eller komma till ditt event, men sen handlar det ju om hur många blir faktiskt också kunder av dem som signar upp sig.  

Får du in rätt personer från dina annonser: De du verkligen kan hjälpa med dina varor och tjänster? 


Video vs Bilder

Sen kan du ju välja om du ska göra en videoannons eller en bildannons. Jag förespråkar förstås video. Men det är inte bara för att jag älskar formatet. Utan för att du jobbar dubbelt för dig.

Dels så ger video dig en stor möjlighet att engagera och bygga förtroende. Speciellt när du gör video där du syns själv. 

Du når ut till massa människor med en videoannons som alla får en relation till dig. Som lär känna dig. Du bygger snabbt know, like and trust, med en videoannons. Du blir hittad, tittaren upplever att hen lär känna dig och du börjar direkt bygga på det där viktiga förtroendet. 

 

Retargeting

Om någon har sett halva eller hela din videoannons så är ju bergis den personen intresserad av dig eller det du har att erbjuda. Om du då annonserar igen bara till dem som har tittat på hela eller halva annonsen så skapar du ännu en touchpoint. Det sägs ju att de flesta behöver 8 touch points, minst, innan vi köper något. Alltså du behöver dyka upp 8 gånger inför en potentiell kund innan han eller hon köper av dig. Och det är här retargeting är så värdefullt. 

Dem kan vi alltså göra en ny annons till. Gärna video igen så att vi får ännu mer kontakt och förtroende och så visar vi den här nya annonsen bara för dem som alltså tittat på förra videoannonsen.

Den här möjligheten finns inte med andra format än video. Du kan inte göra retarget på dem som läst en annonstext tyvärr. Utan för att kunna jobba med retargeting - då är det video som gäller.


Visst retargeting kan du också använda så att du bara annonserar till dem som besökt din hemsida, din facebooksida, ditt instagramkonto och redan finns med på din maillista Det är ju också en form av retargeting. Men att nå dem som du nått första gången men en annons och som var nyfikna men inte gick vidare. De kan du bara nå med retargeting på en videoannons. 

Och då får du den här extra touchpointen till dem som kan vara det som behövs. 

Jag lyssnade på podden Not for Lazy marketers med Emily Hirsh för ett bra tag sen och om jag minns rätt så var hennes råd att alltid ha ca 10% av din annonsbudget som retargetingannonsering. Det har jag inte haft själv. Jag har inte varit så konsekvent med min retargeting. Men det låter klokt tycker jag.

För bara för att de som ser din videoannons inte anmäler sig till ditt webinar eller som i mitt fall nu till min bootcamp Kom igång med video direkt så kanske de vill. 

Du kanske tex tänker nu när jag pratar om den här bootcampen att DEN ska jag vara med på! Jag ska bara… lyssna klart på det här avsnittet och sen när det är slut ska du bara svara på det där mailet och sen ska du bara ringa det där samtalet och sen… ja sen har du glömt bort det. 

Så vill du vara med på Bootcampen Kom igång med video. Pausa här nu och gå till pixelhouse.se/komigang nu med en gång så att du inte missar det här. Du kommer inte ångra dig. Jag lovar. 

Du kommer få veta vad du kan eller ska göra video om, du kommer få tips hur du blir tryggare framför kameran och hur du gör video snabbt och effektivt. Så att du verkligen kommer igång. 

Förra gången jag höll Bootcamp brann det i Facebookgruppen: Det var så magiskt bra stämning och det blev en magisk community av likasinnade. Så du skulle kunna vara med bara för det också.

Själva videon

Men oavsett om du gör en retargeting video eller en vanlig videoannons så vill du börja videon med ett riktigt bra anslag. De första 2 sekundrarna behöver grabba tag i tittaren. Något som får dem att vilja fortsätta titta. Bli nyfikna, undra vad som ska komma sen. 

Det kan vara genom själva videobilden eller en grafisk text. Precis som när du gör video till sociala medier, hemsidan eller UGC alltså. Å precis som när du gör video i vanliga fall så vill du underhålla, undervisa, inspirera med dina videoannonser Det ÄR det som fungerar allra bäst även när det kommer till annonser.

Tänk att dina annonser ska blandas med allt annat innehåll som mottagaren tar till sig. Det ska passa in och ändå stå ut om du fattar vad jag menar. 

De ska blandas med inlägg från kusiner, kollegor och kompisar. Det ska inte kännas som en annons. Det ska inte kännas som att det är värdefullt för dig. Det ska kännas som något som är värdefullt för tittaren. 

Och just det här värdet för tittaren får avsluta det här avsnittet för det är ju det som är det absolut viktigaste. Det måste kännas värdefullt för den som ser din annons annars kommer den aldrig fungera hur mycket du än lär dig om retargeting, målgrupper, landningssidor osv.

När du kan skapa video som tittaren upplever som värdefulla så ökar dina chanser enormt att du också lyckas med dina annonser. Inte varje gång. Jag berättade ju nyss om en annonskampanj som inte fungerade. 

Jag har några sådana i mitt bagage förstås. Även om de blir färre och färre. Men de som inte lyckas kan också vara de som är mest värdefulla. Jag lär mig av misstagen. Även om jag inte klurat ut allt så har jag fått en hel del insikter. Och så fokuserar jag mer på de här insikterna  nästa gång.

När jag lärde mig annonsera på Facebook från första början gick jag en webbutbildning där jag lärde mig grunderna. Så viktigt att ha dem rätt. Det gör i alla fall allt så mycket lättare. Och jag är övertygad om att jag har tjänat in kostnaden för den där webbutbildningen flera gånger om. Och så är det med alla utbildningar jag har gått. Insatsen betalar tillbaka sig. Med råge.

För helt ärligt du har ju alltid två val. Googla, gissa och testa dig fram själv. Det kan vara frustrerande och framförallt tar det tid. 

Men många av oss tänker att vi sparar pengar på att göra så. Mig själv inkluderat. Jag har tänkt så många många gånger. Men faktum är att varje gång jag investerar i en utbildning, personlig coachning eller liknande så ger det effekt och varje gång tänker jag “varför har jag inte gjort det här tidigare” 

För när du har gått en utbildning VET du ju hur du ska göra.

 

Kom igång med video 

Och vill du få nästan båda delarna. Inte helt gratis men billigt som attan men värdefullt som bara den då signar du upp dig på mitt bootkamp Kom igång med video för bara 249 kr +moms Där får du en hel serie föreläsningar som kommer ge dig det du behöver för att komma igång med video. 




ÖVRIGA LÄNKAR : 

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

 

Dina viktigste nycklar för att sälja 1000 webbutbildningar
10 saker jag behöver för att göra bra video

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!