Vad är UGC & Hur kan du jobba med det?

UGC_omslag1_1

 

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET: 

Utbildning: Tjäna pengar med UGC

Pixelpodden - en podd om video:  Avsnitt 186 • 10 fungernade sätt som du kan tjäna pengar med hjälp av video

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY

Det här avsnittet börjar där förra avsnittet slutade - med UGC.
Har du inte lyssnat på förra veckans avsnitt än så gör det. Du hittar det på pixelhouse.se/avsnitt186.
Det heter 10 fungerande sätt som du kan tjäna pengar med hjälp av video.

 Det finns bevisligen många sätt att tjäna pengar på dina videos.
UGC är ett av dem där du inte ens behöver ha ett eget sociala medier-konto för att lyckas.





#187 • Vad är UGC & Hur kan du jobba med det?

Du behöver faktiskt inte ens ha sociala medier själv för att tjäna pengar på just sociala medier.

Ja det är faktiskt sant. Du kan göra video till andra och få betalt för det. På flera olika sätt och det sättet som vi ska fokusera på idag är det som kallas UGC. 

UGC står för User generated content. Det är innehåll som är skapat av personer som visar upp, använder eller rekommenderar en tjänst eller produkt.

Det kan vara klipp där du får se hur ett plagg ser ut på en person. Eller videos där någon applicerar en ny mascara och kanske berättar om den eller ger tips. Förutom det kan det vara material där du får se bilder på produkten i någons hem eller där de delar en personlig rekommendation. 

Grejen med UGC är att det ska kännas som kundrecensioner. En  produkt eller tjänst ska sättas in i ett naturligt sammanhang.

Så om du ska göra UGC-videos så gör du en video om ett par skidglasögon säger vi som företaget som säljer de här visar i sina kanaler. På sin hemsida, på sitt Instagramkonto eller Tiktok-konto. Du behöver alltså inte visa det i dina egna kanaler. Men du får betalt av företaget för att de får visa det här i sina kanaler. 


Vem kan skapa UGC? (Svar alla!) 

Så du som är innehållsskapare och bra på att göra video kan alltså  skapa user generated content, och bygga upp en helt business kring det. Du behöver inte massor av följare för att tjäna pengar. 

Så den här typen av videos är perfekt för dig som är kreativ och vill skapa innehåll men som inte har byggt upp din egna följarskara än.

Har du en egen följarskara också så kan du ju dessutom sälja ett helt paket till dina kunder. Du kan göra videos som de får visa på sina kanaler OCH du kan visa dem i dina som
IGC-videos. IGC står här för Influencer generated content. Alltså du ger företaget ökad spridning genom att visa innehållet för dina följare som du redan har byggt upp ett förtroende hos.

Men om vi fortsätter att fokusera på UGC: alltså de videos som du skapar men som företagen du gör dem för visar i sina kanaler.  


UGC finns tack vare TikTok 

Jag skulle säga att UGC finns tack vare TikTok. 

Under pandemin blev personligt innehåll superpopulärt på just TikTok och algoritmen jobbar för att visa videos som är intressant för användaren. Både sådana konton som man valt att följa och sådana man inte hittat än men som algoritmen tror kommer ge värde i form av underhållning eller utbildning. 

Och det är just det här som är grejen att vi ska nås av innehåll som vi ser som värdefullt. Många UGC-videon är just utbildande eller underhållande. och de måste kännas äkta för att fungera även om den som skapar videon får betalt. De ska inte se ut eller kännas som en reklamvideo eller en annons.

Därför är det också en stor fördel att de är filmade med din mobil.
Jag har pratat om och lärt ut hur du gör video med mobilen sedan iPhone 6 kom 2014. Och det har ju hänt så mycket sedan dess. Under de här 10 åren ha kameran, redigeringsappar och inställningen till mobilen som kameran ändrats otroligt mycket. Det är en magisk utveckling.

UGC-kurs

Jag har en utbildning som heter Tjäna pengar med UGC-video speciellt för dig som vill fokusera på att göra video åt andra och tjäna pengar på det. Du hittar mer info om den här: www.pixelhouse.se/ugc

Ju mer du kan hantverket att skapa bra videos som ger effekt för företaget. Desto mer kan du tjäna som UGC-kreatör. 

Flera av mina deltagare på Kommunicera med video i sociala medier har nu börjat få upp ögonen för UGC och besitter ju en gedigen kunskap som de kan använda på så många olika sätt. För att marknadsföra sig själva och sitt företag men alltså också för att marknadsföra andras produkter och få betalt för det utan att blanda upp sitt egna flöde med allt för mycket sponsrat material. Win win för alla. Eller hur?! 

 

Större och större krav

Men jag sa ju att möjligheterna att göra video med hjälp av telefonen har utvecklats snabbt. Det samma gäller för UGC-branchen. Det ställs nu ganska höga krav på kvaliteten på videon hos de allra flesta företagen. Så du behöver kunna hantverket. 

Du behöver kunna filma med bra bildkomposition, i snyggt ljus, med bra ljud och redigera det på ett sätt som gör att tittaren hela tiden är med och vill fortsätta titta och engageras i det du visar och berättar om.


Det samma gäller ju det rent berättartekniska. Att du har ett anslag. En början på din video som fångar tittaren så att han eller hon verkligen börjar titta.
Sen gäller det att förklara vilka problem du löser med så mycket medkänsla och förståelse för företagens kunder som det bara går.

Därför är det förstås mycket lättare att göra UGC-videos för varor och tjänster som du verkligen använder på riktigt. Då förstår du och kan leva dig in i vilka problem tittaren kan uppleva och hur just den här varan kan lösa det problemet. Anledningen till att företaget betalar dig för att skapa den här videson istället för att de gör det själva är ju inte för att de inte vill göra video utan för att tittaren ska få se någon som han eller hon kan relatera till. Så det är superviktigt att det här känns genuint.

Sen behöver tittaren också förstå varför just det här är den bästa lösningen och så behöver videon innehålla en Call to action. Alltså vad ska tittaren göra när videon är slut.

 

1 ämne, 1 målgrupp, 1 CTA

Precis som jag har sagt så många gånger när det har handlat om video som du gör för att marknadsföra ditt egna företag där videon ska handla om 1 sak, för 1 specifik målgrupp och ha 1 call to action så är det samma sak här. Och precis som alltid så har du kort tid på dig att fånga tittaren. Max 2 sekunder. Om ens det. Så en tydlig start på din video är superviktigt. Kanske viktigast av allt. Annars är det ju ingen som ser resten. Eller hur?

Att skapa UGC material säger många tar oceaner av tid. Men det behöver inte alls vara så. Inte när du kan det. 

Tänk också på att det är videos som du gör med mobilen som är grejen här! Det här materialet som du skapar som UGC-kreatör ska ju blandas i flödet med material från kompisar, kollegor, släktingar och kännas lika genuint som allt det andra. Autentiskt är halva för att inte säga hela grejen. 

Videos som du skapar med mobilen presterar nästan alltid bättre i sociala medier överlag än videos som skapas med en systemkamera. 

Och eftersom det är äkta vi vill se. Vilket bara blir mer och mer viktigt i och med AI:s frammarsch så vill vi inte se videos filmade i påkostade studios utan på ditt kontor, utomhus hemma. 


Vad tjänar man?

Å nu kanske du funderar på men vad tjänar jag som UGC-kreatör? För det här avsnittet kom ju till eftersom förra avsnittet här i Pixelpodden - en podd om video handlade om 10 sätt att tjäna just pengar med hjälp av video. 

Beloppen varierar mycket för UGC-videos. Allt ifrån 500kr till 5000kr är inte ovanligt. Även om jag inte kan rekommendera någon att göra UGC-videos för 500kr så vet jag att det är summor som florerar. 

Men vanligast är nog 2500-3000kr för en UGC video.

Sen handlar det ju om hur du skriver dina avtal och om du jobbar direkt mot företaget eller om du har en sk UGC-byrå som sköter allt det praktiska med avtal, hitta matchande företag osv. Det finns flera sådana här byråer som tex
Bright Minds. UGC-butiken, Affiliated... ja det finns många. 

Men du kan alltså själv kontakta ett företag och erbjuda dina tjänster när du kan göra video som hjälper dem att nå ut till fler och sälja mer. 

Skriv tydliga avtal

Men se till att skriva tydliga avtal. Var får företaget använda din video, hur länge får de använda den, får de klippa i den, ska du göra en eller flera videos. Ja det finns såklart en hel del att tänka på när du skriver det här avtalet. Som alltid när du skriver avtal. 

Men låt inte avtalsskrivandet hindra dig från attt skapa UGC.videos. Det är ett superkul sätt att antingen få en extrainkomst eller ha som ett heltidsjobb.


Och ju mer du lär dig att

  • vara bekväm framför kameran

  • filma med din mobil

  • skapa video på ett bra sätt.

Ju mer kan du tjäna.

Om du vill så gå gärna gå med i min webbkurs Tjäna pengar med UGC-video en kurs där du dels lär dig grunderna i att filma och redigera med din mobil och dels lär dig hur du jobbar med just UGC-videos. Allt ifrån hur du får uppdrag. Vad du ska tänka på när du skriver avtal och vad du ska ta betalt. Och förstås hur du skapar en bra UGC-video! Du hittar mer info här:  www.pixelhouse.se/ugc

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

10 fungerande sätt som du kan tjäna pengar med hjälp av video
Dina viktigste nycklar för att sälja 1000 webbutbildningar

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!