Varför gör du inte video ?

Varför inte video_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET: 

Webbutbildning: Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil. 

Supercombo. Kommunicera med video i sociala medier + Bli Bekväm Framför Kameran

Medlemskap: Maxa med Video

 

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY


När jag frågar varför någon inte gör video till sina sociala medier får jag nästan alltid samma svar. Jag borde men…

I det här avsnittet handlar det om men…

För det är 3-4 anledningar som alltid hamnar i topp. Några av dem har jag definitivt upplevt själv. Andra har jag inte alls tänkt på men så hade jag jobbat med video och TV i många många år innan jag började jobba med video för sociala medier och hemsidor.




#176 Varför gör du inte video?


Hej där och välkommen till Pixelpodden - en podd om video med mig Helene Åberg. 

Jag frågade på LinkedIn och Instagram häromdagen vad anledningen till att man inte gör video till sina sociala medier är. Jag har förstås ställt den här frågan till deltagare på mina webinar, följare i sociala medier och prenumeranter på min maillista. Och det är några anledningar som är återkommande. 


Det blir inte perfekt

Det är 3-4 stycken som alltid hamnar i topp och en som brukar bubbla lite grann och sen är det några små till som att jag är perfektionist och har så höga krav att jag aldrig blir nöjd. Det var tex ett svar jag fick på Linkedin nu. Och det var inte första gången jag hörde den. Jag har själv lidit hårt av just den här anledningen.

När jag skulle börja göra video till sociala medier jobbade jag mer eller mindre heltid med TV. All video som jag skapade på dagarna var professionell video i varje led. Allt ifrån utrustning till handhavande. Med budget och tid för att skapa en speciell typ av video. Super proffsig video. 


Men de få gånger jag har lagt framförallt så otroligt mycket tid på en video på sociala medier som krävs för att göra den här typen av videos så har det inte alls flugit. Du som har hängt med här ett tag vet ju att jag inte gillar att mäta views och likes men när det inte blir någon spridning alls att tala om så är det ju något som är fel. Inte heller siffror som jag gillar att mäta som vad det verkligen ger för företaget har visat några positiva siffror. För proffsiga videor är det inte det som fungerar bäst på sociala medier.

De ska inte vara för taffliga eller för dåliga och jag återkommer till det. Men de ska “passa in” i flödet mellan inlägg från kollegor, bekanta och släktingar och vänner. Och med att passa in menar jag inte känns som reklam. När det blir så där proffsigt och tillrättalagt så känns det inte lika äkta. Inte lika nära och det är ju kontakt vi vill ha i sociala medier och i digital marknadsföring. 


Att kunna hantverket

Nära besläktad med den här undanflykten för att göra video är att man inte kan hantverket. Att man inte får till bra ljud, bra ljus eller en bra bildkomposition som gör att tittaren verkligen fokuserar på det som du vill att han eller hon ska se. Och här handlar det ju om att lära sig grunderna och sen utvecklas över tid.

I min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier går vi igenom just de här grunderna i hantverket som gör det så mycket lättare att göra video som når fram till dina tittare och följare och som ger effekt. 


Och nä de måste inte vara perfekta. Och nä det måste inte vara svårt. 


Med små medel kan du göra precis lagom stor skillnad. Och är det något jag har lärt mig under mina dryga 25 år med tv och video så är det var det går att fuska och gena och ändå få ett bra resultat. Och med bra resultat menar jag inte de här proffsvideosarna som jag pratade om nyss utan jag menar en video som ger dig och ditt företag resultat i form av nya prenumeranter på maillistan, fler deltagare på era event och evenemang - digitala eller fysiska och fler kunder så klart. 


Vill du också lär dig hantverket så hittar du webbutbildingen på  www.pixelhouse.se/video 


De 4 vanligaste anledningarna till att inte göra video


Tekniken Teknikrädslan är stor hos oss människor. Jag tror att mycket av det handlar om att vi inte gillar när vi inte förstår saker. Men det är ju inte omöjligt för någon att lära sig att förstå kameran för att filma, redigeringsappen för att redigera, koppla mikrofon och adaptrar på rätt sätt. Ja allt det där tekniska med sladdar.

Av alla jag har utbildat i att göra video till sociala medier och digital marknandsföring så har jag inte hittat någon som är olärbar. Och jag har utbildat tusentals personer vid det här laget. Ingen har inte kunnat lära sig. 

CosminIgnatNär jag höll en kurs på Stadsmissionen utbrast till och med en av deltagarna, Cosmin Ignat. “Helene kan lära alla!” Och ja hittills har jag ju faktiskt kunna göra det ,

Vissa lär sig snabbare och andra lär sig lite långsammare. Men med rätt instruktioner kan alla lära sig. Det har jag sett gång på gång.

Och det det finns ju dessutom olika utrustning att välja. Man måste ju inte välja den mest komplicerade från början. Den kan ju komma sen eller hur.

Jag tänker tex att just nu så kommer en hel del nya deltagare in på min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil. Här lär man sig det man behöver för att lyckas med video. Du lär dig tekniken, hantverket och vilket innehåll du ska göra. Allt det som du behöver för att lyckas nå ut och få förtroende så att du också säljer mer. 


Och sen i nästa steg har jag precis startat ett medlemskap för alla deltagare på webbutbildningen som vill fortsätta utvecklas när hela det första året med webbutbildning är över. För accessen till webbutbildningen varar ett helt år. Å sen efter det finns det nu alltså ett nästa steg. Ett medlemskap för dig som redan kan grunderna som heter Maxa med Video. Här kommer vi gå in på lite mer avancerad utrustning. och är du en av alla lyssnare som går eller har gått Kommunicera med video så hittar du mer information om medlemskapet på www.pixelhouse.se/maxa



Men som jag har sagt så många gånger. Det är inte utrustningen som gör skillnad. Det är din kunskap att använda den utrustning du har på bästa sätt som gör skillnad. Du kan ha den proffsigaste utrustningen pengar kan köpa och ändå inte lyckas med din video för du kan inte använda den på rätt sätt.


Video tar för mycket tid

På tredje plats varför man inte gör video till sina sociala medier brukar Tid hamna.

Och det finns en väldigt vanlig föreställning om att det tar oändligt mycket tid att göra video till din digitala marknadsföring. 


Men det behöver inte vara så!

Hade det varit sant hade jag aldrig hunnit göra video. Jag tillhör gruppen människor som önskade att det gick att köpa tid på Coop. Tänk om det fanns att köpa i lösvikt vid grönsaksdisken. 😀 Vad underbart det skulle vara! 


Nu börjar dessutom skidsäsongen. Första skidresan är redan nästa vecka under höstlovet och är det något som äter tid till frukost så är det att ha två barn som båda tränar slalom. Men det är ju så kul! Så det är värt det.

Och det gör dessutom att jag har blivit en mästare på att göra video utan att det tar massor med tid. Men ändå ger effekt! 


Gör du en bra videoplan och jobbar smart så kan du göra video både snabbt och enkelt utan att det tar massor med tid.

Jag har flera deltagare på mina utbildningar som kommenterar just det - att det inte tar så mycket tid när man jobbar “på mitt sätt” 


Och lägger vi dessutom till effekten som video ger oss så är det ju ett riktigt tidseffektivt sätt att jobba. Och jag älskar ju när man kan jobba smartare och inte mer eller hårdare. 


“Jag vet inte vad jag ska göra video om, Jag har har inget jag kan filma.”

På andra plats över anledningar att inte göra video hittas ofta innehåll när jag frågar runt.

“Jag vet inte vad jag ska göra video om, Jag har har inget jag kan filma.”

Jag vet, även innan du berättar vad du gör och vem du är - att du har massor att göra video om. För det har alla. Det gäller bara att lära sig vad det är som fungerar och hur det ska paketeras och presenteras.

I webbutbildningen Kommunicera med video i sociala meder • Filma som proffs med din mobil finns det en “fill in the blanks” Alltså en mall över innehåll som du kan skapa. Innehåll som fungerar. 😀 


Och den här är så värdefullt


För det är svårt att veta vad man ska göra video om innan man vet vad som funkar. Under åren som jag har jobbat med video och hjälpt hundratals, tusentals egenföretagare och marknadsförare har jag sett vad som fungerar. I alla olika branscher. Så jag har tagit fram ett underlag som bara är att fylla i för just ditt företag. Och som fungerar varje gång. 


En av deltagarna på webbutbildningen Jenniefer Kindstrand så här när hon hade fyllt i den här innehållsmallen:

Skärmavbild 2023-10-24 kl. 01.54.19


 Å då hamnar vi osökt på den anledning som oftast toppar listan över varför man inte gör video.
Mod.

Jag vågar inte. 

Och det många tänker på då är ju att vara framför kameran. Och jag relaterar verkligen här! Det var långt ifrån självklart för mig att vara framför kameran. Jag hade jobbat med tv och video i nästan 20 år när jag skulle marknadsföra min webbutbildning första gången.


Jag gjorde massor med video. Men ingen där jag syntes själv. För jag vågade inte.

Sen satt jag en dag och pratade företagande med min pappa. Han är företagare ut i fingerspetsarna och en sann entreprenör. Och vi pratade om hur jag skulle kunna utveckla min nya webbtutbildning. Jag hade en hel del deltagare och var supernöjd med premiäreren. Men utveckling är ju kul. Eller hur? 


Så efter ett tag så sa jag; Men jag vet ju egentligen hur jag ska göra för att nå ut till fler. Men då behöver jag synas själv på video. Och det vill jag inte.

Pappa tittade helt förvånat på mig. Varför inte?

För jag vågar inte. Vad ska mina gamla klasskompisar säga, kompisar hemifrån, grannar, kollegor på TV. Vad ska de säga om jag plötsligt ställer mig framför kameran istället för bakom där jag hade spenderat de senaste 20 åren av mitt liv. 


Då sa pappa något som fick mig att börja tänka: Hur ska du kunna leva på ett företag som ingen pratar om?

Så jag tog alla de tips eller steg som jag brukade använda när jag coachade nya programledare och andra som skulle synas framför kameran. För genom åren hade jag hjälpt många att bli bekväma framför kameran. Jag tog de här 10 stegen och coachade mig själv. Övade och övade. Jag tror egentligen inte att det är så bra att coacha sig själv Men ja det gjorde jag. Och nu har jag gjort mängders mängders med video och otaliga livesändningar. Och jag har känt mig helt bekväm. Det funkar!

Och vet du vad det bästa var! Nästa gång när jag öppnade dörrarna till min webbutbildning så gjorde jag egentligen samma typ av markandsföring med skillnaden att jag syntes själv i de videor som jag postade. Försäljningen ökade med 200% Hand upp om du vill öka din försäljning med över 200%

Och eftersom just det här med att våga vara framför kameran är en så stor stopper för så många så har jag gjort en supercombo av två av mina webbutbildingar. I Super-combon får du hela webbutbildningen Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil OCH webbutbildningen Bli bekväm framför kameran med 10 steg som tar dig från att inte vilja göra video till att upplevas förtroendeingivande och naturlig framför kameran samtidigt som du känner dig helt bekväm att vara där. För ja Det går ! 


Kom! Anmäl dig här: 

Du hitta anmälan till alla utbildningar jag har pratat om här idag. Både Kommunicera med video i sociala medoer • Filma som proffs med din mobil och Bli Bekväm Framför Kameran på www.pixelhouse.se/video 


Ja om du överarbetar eller blir aldrig klar med dina videos. Eller inte gör videos för att du inte kan hantverket, tänker att video tar för mycket tid, eller tycker att det är jobbigt med tekniken eller innehållet. Vad du ska göra video om. Då är Kommunicera med video • Filma som proffs med mobilen för dig. I alla fall om du vill nå ut till fler, engagera mer och få fler betalande kunder. Du hittar mer info på www.pixelhouse.se/video


Men vänta inte för länge för den stänger för nya deltagare den 26 oktober.

Är det stängt när du hittar hit så hittar du väntelistan här 


Och lägger du också mod - att inte våga göra video för att du inte vågar vara framför kameran eller vill utvecklas framför kameran då är superkombon mer passande för dig så att du får kombinationen av Bli bekväm framför kameran och Kommunicera med video i sociala medier i ett paket. Du hittar info om den också på samma adress www.pixelhouse.se/video









ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene





När du ska filma stående video och när kameran bör ligga ner
Berätta berättelser för dina tittare

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!