Svenskarna och Internet 2023 • Facit på hur vi svenskar använder internet

SvenskarnaInternet2023_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Internetstiftelsens rapport: Svenskarna och Internet 2023

Repris av Internetstiftelsens Live-sändning på Youtube


Gratis digital föreläsning med tips & trix om video i sociala medier

Videotips - Min maillista: pixelhouse.se/videotips


Serie om digital marknadsföring i grunden:

Avsnitt 164: Digital markandsföring i grunden - målgrupp

Avsnitt 165: Digital markandsföring i grunden - hemsida

Avsnitt 166: Digital markandsföring i grunden - sociala medier

Avsnitt 167: Digital markandsföring i grunden - mallista

Avsnitt 168: Digital markandsföring i grunden - SEO

Avsnitt 169: Digital markandsföring i grunden - utvärdera

Avsnitt 170: Digital markandsföring i grunden - Bli bekväm framför kameran


Avsnitt 89: Tro inte på allt du ser


APPLE PODCAST  •  SPOTIFY


Nu när Internetstiftelsen ger oss facit på hur vi svenskar använder internet 2023 i sin rapport Svenskarna och Internet 2023, så gäller det ju för oss som jobbar med digital marknadsföring att ta till oss och använda den här informationen så att vi kan utvecklas ännu mer. 

Det försöker jag göra i det här avsnittet. Jag går igenom hela den 339 sidor långa rapporten ur ett digitalt marknadsföringsperspektiv. 

Vad finns det för lärdomar att dra? 

Det är en hel del faktiskt. En del nytt, en del som bekräftar det vi redan visste och en del som förvånar. 


Svenskarna och Internet 2023
Hur vi som jobbar med Digital Marknadsföring kan använda den här informationen


Nu är det julafton. I alla fall för alla oss som gärna nördar in oss när det kommer till  digital marknadsföring. För då kom Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet. 339 sidor och jag har läst dem alla. Nördig jag vet! 


Internetstiftelsen

Och har du aldrig hört talas om Svenskarna och Internet så är det en årlig grundlig studie som Internetstiftelsen gör varje år som går igenom svenska folkets internetvanor. Och Internetstiftelsen det är en oberoende organisation. Det är de som tex  har hand om alla .se-domäner pixelhouse.se till exempel jag har köpt min domän av dem. Och de pengarna de får in genom de här domänerna använder de för att  finansiera olika satsningar som ska göra att fler kan använda internet på bästa sätt. Varje år gör Internetstifltelsen alltså en grundlig genomgång av hur vi svenskar använder internet. Det är den här undersökningen som är svenskarna och internet. 

Förra året var det ganska stort fokus på sociala medier och hur vi använder sociala medier. 

I år kan man kanske säga ett det var ett dystrare fokus. Hot, trakasserier och cyberattacker har fått stort fokus i årets rapport. 

Det var också en hel del fokus på den personliga integriteten i år. Och under den här rubriken kom det som jag höjde mest på ögonbrynen över i hela rapporten i år. 

 

"Alla" är på internet nu


Men jag återkommet till det lite senare i det här avsnittet. Men låt oss börja med att konstatera att vi  ÄR vi är många som är på internet. Ännu fler än förra året. 96% av oss använder internet. 91% av oss gör det dagligen och tittar vi på personer födda på 70-80 och 90-talet så är det 100% som är på internet dagligen. 100% 

Internet var tydligen ingen fluga som lägger sig som stackars Ines Uusman har fått äta upp så många gånger efter att hon sa det i en intervju med SVD på 90-talet när hon var IT-minister.

Det har ju pratats en del om den här rapporten både i olika poddar och i sociala medier. Främst om just sociala medier delen Men jag tänkte gå igenom fler delar här i det här avsnittet. För det är många delar som vi som håller på med digital marknadsföring kan använda oss av och ha nytta av.

 

Hemsidan


När det kommer till hemsidan så visar Svenskarna och Internet inte så förvånande att Google Chrome är den vanligaste webbläsaren. Alltså vilket program man använder för att visa hemsidor och andra webbplatser.  78% använder Google Chrome när vi surfar på nätet. Nästan 8 av 10 svenskar alltså. 

 
Den yngre halvan av befolkningen har Safari som andrahandsval och äldre personer har Microsofts Edge eller Explorer som andrahandsval. 

Å det finns ju andra webbläsare som tex Opera och Firefox men det är försvinnande få som använder dem.

Så när du ska kolla din hemsida hur den ser ut och fungerar för dina besökare så är det alltså framförallt i Google Chrome du ska kolla den först.
Sen om du har en yngre målgrupp så kolla i Safari. har du en äldre målgrupp då är det bra att stämma av hemsidan även i Microsofts webbläsare. Å det här gäller ju förstås inte bara hemsidan. webbhoppen, landningssidan, anmälningssidan. Alla webbsidor helt enkelt. 

Men man kan också se när man djupdyker i statistiken här att yngre kvinnor. Födda på 80-90 och 00-talet använder oftare safari än andra. För kvinnor födda på 00-talet är det nästan hälften hälften som använder chrome och safari. Medan killar i samma ålder använder safari i mycket mindre utsträckning.

Så det här beror ju lite på vilken som är just din målgrupp. 


Det är så viktigt och ju längre vi går igenom den här rapporten desto viktigare kommer målgruppen att bli.


Personlig integritet

En annan intressant aspekt för oss som jobbar med maillistor och betald marknadsföring osv är ju den personliga integriteten. Eller hur? 

Internetstiftelsen hade i år ett helt avsnitt om attityder kopplade till personlig data på nätet.

Om vi känner oss kränkta eller om vi inte bryr oss alls om den här datan samlas in. 

Personer födda på 80-talet bryr sig minst om det här. De som är i 40-45 årsåldern alltså, och de som bryr sig mest är det som är 10 år yngre. De som är födda på 90-talet. och då är det framförallt männen som inte gillar det alls. Unga män födda på 90- och 00-talet känner sig mest kränkta av alla online. 

Men just när frågan ställs om anpassad reklam utifrån hur vi använder internet så är den äldre halvan av befolkningen negativt inställd. Mest positiva till riktad reklam är unga kvinnor.

Personligen så tänker jag så här: Om jag nu ändå ska få upp massa reklam så vill jag hellre ha sånt som engagerar mig och som berör mig än tex blöjreklam nu när jag inte längre har små barn till exempel Men det är bara 2 av 10 som tycker som jag här. 7 av 10 vill inte att någon ska få anpassa reklam efter hur vi använder internet. 

Och det kan ju vara intressant att veta när vi jobbar med tex annonsering på facebook, Instagram, Google eller var du nu annonserar om du annonserar i sociala medier. 

Men det var också i det här kapitlet om integritet som den där frågan som jag blev så förvånad över kom upp.

För en stor del av de tillfrågade tyckte INTE att en arbetsgivare skulle få googla personen när man söker jobb.

För mig skulle det vara det fullständigt självklart att googla så mycket jag bara kunde innan jag anställer någon.

Så oavsett om du är egenföretagare eller söker ett jobb som anställd så tjänar du på att jobba på ditt personliga varumärke online. Och jag ser faktiskt inte riktigt heller hur det skulle kunna begränsas.

Så många som över hälften av oss svenskarna anser inte att det är ok att en arbetsgivare tittar på deras publika information på internet och i sociala medier inför en anställning. De som är mest skeptiska till det här är de unga, främst de som är studenter. De som i sin yrkesroll är arbetare är jämfört med de som jobbar som tjänstemän också betydligt mer negativa till att bli googlade inför en anställning.

Å jag är som jag sa så förvånad över det här svaret. Och speciellt eftersom de allra flesta av oss i nästa andetag kan tycka att det är helt ok att vi har kameraövervakning med ansiktsigenkänning på offentliga platser. och nästan alla – hela 94 procent – tycker att polisen vid brottsmisstanke ska ha rätt att ta del av privata konversationer på nätet. Men när vi anställer ska inte arbetsgivaren få googla offentlig information. Jag får inte ihop det. 

Men det som vi som digitala marknadsförare och vi som jobbar online i våra företag kan tänka på här är ju att vara försiktiga med hur vi samlar in information. Tex när någon ska skriva upp sig på din maillista. Be om så lite information som möjligt. då ökar ju chanserna att de som är intresserade anmäler sig. Är din målgrupp tex unga män som är de som alltså är mest kritiska så skulle jag inte be om en bokstav mer än nödvändigt. :-)

När jag ber om mailadresser tex för mitt nyhetsbrev eller när någon laddar ner en freebie eller så så ber jag aldrig om mer än förnamn och mailadress. Målgruppsundersökningar det gör jag på ett annat sätt. 

Och är det något som internetstiftelsens rapport visar så är det hur viktig din målgruppsanalys är. 


Sociala medier

Och det blir extra tydligt när vi kommer in på sociala medier avsnittet av den här rapporten. 

För en sak som är tydlig i år är hur mycket det skiljer sig mellan olika användargrupper. 

Det skiljer sig framförallt mellan åldrarna men också mellan könen. 

Så den där målgruppsanalysen som jag så ofta pratar om att du MÅSTE göra. Har du inte gjort den så GÖRT! :-) 


Hur hanterar vi svenskar sociala medier? 

Förra årets rapport 

Förra året kunde vi tex se att 64% av alla svenskar fanns på Instagram. Och att hälften av alla som var på Instagram postade egna inlägg. Det är över 3,5 miljoner som postar egna inlägg. Men färre än 200 000 gjorde egna Reels.

Youtube användes av nästan alla svenskar - över 9 miljoner. Men samma sak här - bara några hundra tusen gjorde egna videos.

Så förra året visade alltså siffrorna att konkurrensen minskar rejält om man lär sig att använda video. Att det finns ett tomrum att fylla och en stor möjlighet att nå ut med video i sociala medier...

 

I år 

I år har man inte fokuserat alls på HUR vi använder sociala medier utan sociala medier delen handlar mer om vilka sociala medier vi använder och hur ofta. vilket också är intressant förstås.

Generellt så står Tiktok för den största ökningen av alla sociala medier och Facebook tappar mest.

Å när det gäller sociala medier så går det en super tydlig skiljelinje vid millenniet. De som är födda före år 2000, alltså på 1900-talet och de som är födda efter 2000, alltså på 2000 talet agerar olika. Och så har det varit tidigare också. Men det är ännu tydligare nu. 

Om vi tar ALLA i Sverige så är Youtube, Facebook och Instagram störst i nämnd ordning. Och så är det också för de flesta som är födda före 2000. Men de som är ungefär 25 år och yngre -  de hittar vi framförallt på Youtube, Snapchat, TikTok och Roblox. 

LinkedIn och Twitter är inte så stora i någon grupp. Linkedin tex har varken minskat eller ökat. Men här når du över hälften av alla Sverige tjänstemän. I alla fall de som är födda på 70, 80 och 90-talet.

Av alla män som är födda på 90-talet hittar vi hälften av dem på Twitter (X)  Man använder Twitter i den här rapporten eftersom frågorna ställdes när kanalen hette just tTwitter så har man valt att kalla X för Twitter i den här rapporten.

Men ska man bara välja en enda kanal så är det Youtube som är favoriten hos svenskarna.

Det som gör att vi använder sociala medier är att vi vill bli underhållna och jag brukar ju ofta säga att underhållning även kan vara berättelser och storytelling. Vilket jag kommer fortsätta att hävda.  Men i den här undersökningen har Internetstiftelsen faktiskt uttryckligen skrivit bli underhållen av roliga klipp och skämt. Det är det som drar flest till sociala medier.

Och även om vi kanske inte vill göra roliga klipp och skämtvideos hela tiden så är det det här “modet” våra tittare är i när de kollar på våra vidoes och våra inlägg. De vill bli underhållna. Tidsfördriv var också högt på listan. Så lättsam ton är ju ett tips att ta till sig. Eller hur?

Men det är inte helt kört att posta utbildande inlägg. för 28 % av männen och 27% av kvinnorna går till sociala medier för att få kunskap, nya lärdomar, tips och inspiration. Även här slår statistiken ett slag för Youtube. De som motiveras av att använda sociala medier för att få kunskap, nya lärdomar, tips och inspiration har oftast Twitter eller just Youtube som favorit. 


Och vi som jobbar med sociala medier pratar ju ofta om vikten av att vara sociala. Att umgås. Kommentera, svara på frågor osv.  Det här är något som Snapchat verkligen tagit fasta på. Det är den plattform som flest svenskar umgås på. Därefter kommer Facebook och sen Instagram. Så var aktiv i kommentarer och DM alltså i meddelanden när du jobbar med de här kanalerna. 


Och även om jag sa tidigare att Facebook börjar tappa användare nu så använder fortfarande 75% av alla de som är födda på 1900-talet facebook.Så än finns det mycket kvar att ge på Facebook som marknadsförare. 

När det gäller de som är födda på 2000-talet, alltså de som är ca 25 år och yngre är istället 75% på snapchat. 

Och här är det ju dags att börja fundera skulle jag säga för förra året visade ju internetstiftelsen att vi är ganska trogna våra grundplattformar. Sen byter vi lite av dem runt om. Men om så många som 75% av de som är ca 25 år och yngre finns på snapchat Hur når du dem?

Vill du nå de som är över 25 så är det fortfarande Facebook som regerar. Sen kommer Youtube och på tredje plats Instagram.

Men det är framförallt 60-talisterna och 80-talisterna som har börjat lämna Facebook mer och mer. Och Meta som äger Facebook och Instagram har det lite tungt här i Sverige nu. För även Instagram tappar användare. Framförallt är det ett rejält tapp i gymnasieåldern. Så vad händer med tillväxten för Metas plattformar? Nu är de ju fortfarande stora. men ändå. 

För de som är 25 år och yngre är det som sagt Youtube, Snapchat och Tiktok som gäller. På daglig basis är youtube och Snapchat lika stora i den här gruppen


Det är faktiskt 6 olika sociala medier som kvalar in på top-3-listan över vilka som är de mest använda.
Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok och så Roblox för de allra yngsta. 


Men förutom de allra äldsta. Födda på 50-talet eller tidigare så ligger Youtube i topp. För de här äldsta användarna är det alltså istället Facebook som är störst.


Men sen finns det en könsfördelning också.

Fler män än kvinnor är på Youtube tex. Och fler kvinnor än män hittar du på Facebook och Instagram.

På Twitter, eller X hittar du fler män, tex..

Men om vi tittar på kvinnor så är det lika många kvinnor som dagligen är på Pinterest som är på LinkedIn. Och fler män är på Reddit varje dag än på Linkedin dagligen. 

Männen hittar du på främst på Youtube, LinkedIn och Twitter vilket är ungefär som tidigare år. Youtube är männens favoritkanal medan flest kvinnor har Instagram som sin favorit om de bara får välja en kanal.
Kvinnorna hittar du främst på Facebook, Instagram och Snapchat. 

Så det skiljer sig rejält både mellan kön och ålder. 

 

Målgruppen

Ja jag skulle säga att det är viktigare än någonsin att ha koll på sin målgrupp. Så jag säger det igen. Gör jobbet med att lära känna din målgrupp på djupet. Du kommer tjäna både tid och pengar på det. Och så att du lägger din kraft på rätt kanal.

Men vi kan konstatera att NÄR du hittar din målgrupp och vilken plattform de är på så kan du i stort sett hitta alla. För 94% av alla svenskar ÄR på sociala medier. 9 av 10 anväder det varje vecka och 85% varje dag! 

Men det här skiljer sig lite mellan kanalerna. 

Bara 6 av 100 använder Linkedin varje dag. Medan 50 av 100 alltså hälften av oss använder Facebook varje dag. 

I chatten under livesändningen när rapporten presenterades kom till och med frågan upp om man skulle överge LinkedIn. Men det tycker jag inte att man ska. I alla fall inte om man har sin målgrupp där.

Men som sagt. Det blir bara tydligare och tydligare för varje år när man följer Internetstiftelsens arbete att vi delar upp oss mer och mer. Fler och fler använder sociala medier ofta. men vi delar upp oss på flera olika plattformar. Och vissa är vi på varje dag. och vissa mer sällan.

Jag kommer tex efter det här att fundera på om jag ska dra ner på min postningstakt på LinkedIN eftersom så få är inne varje dag. Att posta flera inlägg varje vecka. Blir det som att elda för kråkorna? Skulle jag tjäna mer på att göra färre inlägg här istället?

Jag kommer definitivt inte att sluta posta på LinkedIn eller att vara på Linkedin. Det kommer fortsätta att vara en av mina viktigaste kanaler. Men kanske kommer jag lägga mer fokus på annat än att posta massa inlägg? Ja jag får fundera. och kanske gäller den funderingen dig också?

Youtube är återigen den kanal där ALLA är! 75% av alla födda före 2000 och 93% av de som är födda efter 2000 använder Youtube. 3 av 10 respektive 6 av 10 gör det varje dag.

Jag har många gånger sagt att ALLA företagare borde finnas på Youtube och jag fortsätter säga det. Även om Youtube är en svårare kanal än många andra. Fåfängan får inte samma injektionskick här som på tex instagram men jäklar vilket resultat du kan få när du kan göra bra video av det som du postar här. Och dessutom lever det länge. Riktigt länge. Jag får fortfarande kunder från videos jag postade för ett par år sedan.

Kanske kommer jag lägga en del av tiden jag lägger på att göra inlägg för linkein till att ta tag i min Youtubekanal igen? Kanske en fundering?

Men det är också viktigt att komma ihåg när det kommer till Youtube att vi som är över 25 är inte dagligen på Youtube heller. Så både youtube och LinkedIn har mer “sällananvändare” om vi kallar dem så än tex Instagram. I alla fall för dem över 25 år alltså  De under 25 de är istället på just Youtube dagligen. Och på Snapchat och tiktok… 


Sen den lite tråkigare sidan av sociala medier.

Näthat och kränkningar

Det förekommer främst på Facebook, Instagram och Twitter eller X som Just X är ju en kanal som jag egentligen INTE ens finns på själv just nu. Jag har ett konto men är helt inaktiv just  för att det är så otroligt elakt och deprimerande att läsa kommentarerna just där… jag har inte själv varit så drabbad men jag blir bara ledsen av att se allt.


Men ska jag vara ärlig så tror jag att det finns ett stort mörkertal när det kommer till hat och kränkningar på tex Snapchat för där sker ju mycket av konversationen privat. 


Traditionella medier 

Jag läste ju förstås också avsnittet om traditionella medier med stort intresse eftersom jag har jobbat i över 25 år med TV.

Och det är tydligt att det är de äldre som använder traditionella medier, dvs tv, radio och tryckta tidningar för att ta del av samhällsnyheter.  

Sen faller användandet rejält när vi kommer ner till personer födda på 80-talet. 

Kurvan över traditionella medier och användare på Facebook ser ganska lika ut faktiskt :-) 

Och en rolig grej är att jag har tidigare sagt att det är så kul för de som jag känner via alla år på TV de är mest aktiva på Facebook, Medan de jag lärt känna sen jag började jobba mycket med marknadsföring och sociala medier de är mest aktiva på kanaler som youtube, instagram och linkedin,

Men traditionella medier och Facebook ÄR båda fortsatt stora framförallt hos de äldre grupperna och tappar en hel del i de yngre målgrupperna.
Facebook är dessutom den sociala medietjänst som flest svenskar konsumerar samhällsnyheter på, följt av Instagram, Youtube och Twitter. Men för de som är födda på 2000-talet och senare så är det på TikTok man tar till sig samhällsnyheter. 

En intressant sak när det kommer till nyheter och samhällsinformation som återigen visar på det personliga varumärkets kraft är att det är MÅNGA MÅNGA unga som tar till sig nyheter och samhällsinformation från Therese Lindgren.  Hon är influencer. bloggare, Youtuber Instagrammare, Facebookare, Tiktokare och ja influencer och grymt duktig på det hon gör såklart. 

Men det personliga varumärket är superviktigt. Och hon har verkligen lyckats skapa ett trovärdigt varumärke hos sin målgrupp.

 

Poddar

Även poddar togs upp i rapporten i år. Här har hälften av alla svenskar lyssnat på podd senaste året. Och det ökar bland både män och kvinnor. Både veckovis och på daglig basis. Å det gillar förstås jag som har en podd :-) 

Mest av alla lyssnar 90-talisterna och nu kommer 80-talisterna också starkt.
P3 Dokumentär är den populäraste podden bland vuxna. Bland barn är det I just want to be cool som är den populäraste podden. 

En slutsats man kan dra här är när det görs bra och berättas på ett intressant sätt så är fakta som i P3 Dokumentär otroligt starkt hos poddlyssnaren. Berättarkonsten och storytelling behövs alltså. 

När man generellt tittar på poddlyssnandet så ligger SR bra till. Många lyssnar på deras poddar. Och så är de ju proffs på det här med att berätta med ljud också. Men jag funderar också på om det kan ha med hantverket att göra. Framförallt det berättartekniska men även det produktionstekniska. De här poddarna är definitivt inte redigerade med hjälp av AI som Descript eller liknande. Nu är jag lite för nördig redigerare för att klara av att klippa podden med Descript eller liknande men det är ju många som gör det. Och det hörs. Och när en podd har så där riktigt bra ljud som SR har i sina poddar, då blir också upplevelsen friktionsfri. Ljudet påverkar ju oss känslomässigt väldigt snabbt. Vi står tex ut mycket längre med en dålig bild i en video än om ljudet är dåligt. Är det kanske så att vi som producerar poddar borde titta över hur vi gör våra poddar? Ja, en tanke som jag inte har några riktiga belägg för och som inte alls står något om i Svenskarna och Internet. Men ja… kan vara värt att fundera på. 


Källkritik

Sist så vill jag nämna kriget i Ukraina som enligt rapporten har ändrat vårt beteende online. Vi är mer försiktiga nu mer med våra åsikter och ställningstagande. Vilket kan vara bra att ha koll på när vi ber våra följare att tycka till om olika saker. Vill de verkligen göra det. Och vad kan du be dem att tycka till om?

Vi är också mer försiktiga med länkar i mail, vilka hemsidor vi besöker osv. Så den där sidan som man tyvärr hamnar på ibland - sidan är inte säker - vill du gå dit ändå. Den har numer blivit en ännu större stopper än vad den har varit tidigare.

Det samma gäller mail med länkar osv. Är avsändaren känd och ser länken äkta ut?


Allt det här påverkar ju oss som jobbar med digital marknadsföring på olika sätt.

Och du som har hängt med länge här i Pixelpodden - en podd om video har ju tex hört mig prata varmt om källkritik. Jag har tex ett helt avsnitt om det här i podden. avsnitt 89 • Tro inte på allt du ser

 Som jag är så glad över att det är ett så populärt avsnitt. Så jag är ju egentligen glad att fler har blivit mer kritiska och granskar både källan och innehållet mer. Även om anledningen med just ett krig är fruktansvärd Men just själva källkritiken är förstås bra i flera olika sammanhang .


TACK Internetstiftelsen


Jag vill avsluta den här genomgången av Svenskarna och Internet 2023 med att säga att Internetstiftelsen verkligen gör ett fantastiskt jobb med den här rapporten. Måns Johansson presenterar den live gör det på ett sätt varje år som är galet bra. Det är inte lätt att stå så som han gör och dra statistik efter statistik utan att det blir tråkigt. Hatten av Måns

I år var det dessutom flera andra röster med. Videoklipp med svenskar som använder internet. Jag skulle tro att det här var personer som sagt något bra i själva undersökningen som de sen kontaktades igen och så ville man filma det de sagt eller skrivit tidigare. Dessvärre kändes de allra flesta videoklipp inte så äkta. Jag satt faktiskt till och med och funderade på om det verkligen var de som var med i videon som hade sagt just det där. Kanske var det så att de hade skrivit de här meningarna. Men vi skriver och pratar ofta ganska olika. Det var flera gånger det inte kändes som talspråk eller kändes väldigt inövat. Det var lite synd för trovärdigheten. Även om jag verkligen gillar tanken med att ta med röster från dem som undersökningen gäller.

Men som alltid bra genomfört och många som var på plats i år. Det var fullsatt och vi var MÅNGA MÅNGA som såg sändningen live också på Youtube.
Så stort tack internetstiftelsen för en väl genomförd rapport och presentation. Alltid lika intressant! 



ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se


PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene





Varför du INTE ska följa trender i sociala medier
När du ska filma stående video och när kameran bör ligga ner

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!