Vi är många som tittar på video i sociala medier utan ljud. Därför behöver du lägga text på din video så att även de som inte har ljudet på förstår din video. 

Samtidigt vill vi ju komma åt känslorna som ljudet skapar så det här med text på video är lite dubbelt. 

Du kan också använda text som rubriker och namnskyltar och annan grafik för att få dina tittare att tex minnas ditt namn, marknadsföra dina färger och typsnitt. Logga och annan text kan t ex göra att dina tittare alltid känner igen avsändaren.  

I DET HÄR AVSNITTET FÅR DU: 

Med hjälp av text som t ex rubriker och namnskyltar kan du med enkelt få in företagsfärger och typsnitt i dina videoklipp och på så sätt få dina tittare att tex minnas ditt namn och göra att hen alltid känner igen avsändaren.  

Men det finns några saker som är bra att tänka på när det gäller text och grafik på video för att det verkligen ska tillföra videon allt det som du har tänkt att det ska göra. 

LÄNKAR SOM NÄMNS I DET HÄR AVSNITTET

LinkedIn-expertern Linda Björk använder alltid namnskyltar i sina videor 

LinkedInpodden

Avsnitt 6: Varför alla företag borde finnas på YouTube

Facebookgruppen: Pixelpodden – en podd om video  

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Stockholm Pixelhouse på Facebook 

Stockholm Pixelhouse på Instagram 

Helene Åberg på LinkedIn

Pixelhouse.se

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden – en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag 🙂 Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene