Pererik Åberg, meteorolog på SVT, ger dig tips hur du visar sakar så att tittaren ser och förstår

76_omslagsbild_Pererik_VisaTittaren


I det här avsnittet av Pixelpodden - en podd om video har jag intervjuat min man meteorologen Pererik Åberg. 


Vi pratar om hur du ska göra för att tittaren verkligen ska se och ta till sig det du vill visa. 


 DM på LinkedIn om du har frågor eller har något speciellt som du vill att du ska ta upp här i podden. Å är du mer på Instagram så hittar du mej på Stockholmpixelhouse. 


När du skapar din grafik eller dina bilder så behöver du tänka på att de ska vara lätta att ta till sig. Flera lager av information gör det svårt för tittaren att ta till sig informationen. 


Tänk också på att du ska få plats att stå framför din grafik eller det du visar. Annars blir det lätt så att det du skymmer är det som tittaren kommer försöka se. 


Var du som är framför kameran tittar är också ett sätt att styra tittarens blick. Tittar du på tittaren, så tittar tittaren på dig. Tittar du på din grafik eller där du pekar. Ja då tittar också tittaren på det. 


I det här avsnittet ger också Pererik tips på hur du blir bättre framför kameran. Allt ifrån att peka tydligt och våga hålla kvar handen på det du pekar en stund, vilket får dig att upplevas både mer trovärdig och ger dig mer pondus, till att artikulera tydligt och inte prata för snabbt. 


Ett av tipsen som Pererik tar upp i det här avsnittet är en övning som jag ofta använder när jag tränar programledare och personer som ska agera framför kameran. Att överdriva sina kroppsrörelser. Många gånger upplevs vi inte alls så överdrivna som vi tycker att vi är. 


Om du vill så kan du få en gratis pdf med tips på hur du kan göra för att agera bättre framför kameran. För att upplevas mer förtroendeingivande och vara bekväm när du gör det helt enkelt. Du hittar den på bit.ly/framforkamera


LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Gratis PDF: Agera framför kameran

Heldagsutbildning om Innehåll och video på LinkedIn

Avsnitt 75 • Skapa ett personligt varumärke som fungerar med Linda Hörnfeldt @Lalinda 


Skicka DM via Instagram: @Stockholmpixelhouse 

Skicka DM via LinkedIn  @heleneaberg 

 

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene




Skapa ett personligt varumärke i sociala medier med Linda Hörnfeldt.
Vilken statistik är viktig och vilken är bara för din fåfänga.

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!