94 • Video på Instagram – När och hur ska du använda de olika formaten?

Att Instagrams algoritmer prioriterar video är ju ingen hemlighet. Plattformen har som mål att dubblera mängden video

Alla de här olika formaten kan du enkelt skapa med hjälp av din mobil.  

Instagram video 

Videosarna som du ser i flödet. De finns alla samlade under en egen flik på din profil som ser ut som en pil

Videos där dina följare får lära sig saker inom din nisch och får mer kunskap om dina varor och tjänster

Reels

Instagrams svar på TikTok. Korta videos i stående format, som även sprids utanför ditt flöde. 

Här kan du utöka ditt nätverk och nå långt utanför din nuvarande fäljarskara

Stories

15 sek långa videos (eller bilder) som försvinner efter 24 timmar

Stories är toppen för att dina följare ska lära känna dig och ditt företag. Visa behinds – the scenes.

Live

Ett enkelt sätt att sända live och få en nära direktkontakt med dina följare.

Här kan du få en ovärderlig och djupare kontakt med dina följare och kunder.

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Webbkurs: Filma med mobilen 

Avsnitt 92 • Videotrender du behöver ha koll på 

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden – en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

TikTok: @heleneaberg 

Youtube: Helene Åberg – Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden – en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag 🙂 Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene