77 • Vilken statistik betyder något och vilken som pratar bara med vår fåfänga

Det är lätt att se sociala medier som ett numbers game. Att det bara handlar om antal följare, antal kontakter, antal likes osv. Men det är ju inte det vi vill mäta. Det är ju effekten av vårt arbete i sociala medier som vi vill se siffror på.

Du vill se om du får tillbaka den tid du lägger ner. 

Visst fåfängan mår kanske bra av att många likes. Men ger det fler leads och fler kunder? 

OLIKA TYPER AV MÄTVÄRDE:

Vanity metrics  – statistik för din fåfänga. Siffror eller statistik som ser bra ut på papper, men som egentligen inte betyder något viktigt

Actionable metrics – handlingsbara mätvärden. Sånt vi kan mäta och agera utifrån dvs  

Det du vill mäta är det som du göra att du uppnår meningsfulla resultat för dig eller ditt företag genom att mäta. 

En av videos stora fördelar är att du verkligen kan se så mycket information som du inte kan se med andra typer av inlägg. Som t ex när lämnade din tittare ditt innehåll. I en video kan du se vilken sekund det var. I alla fall om plattformen delar med sig av informationen.

PROSPEKT – LEADS  KUNDER

När någon kommer till ditt sociala medierkonto har du en sk prospekt där. Någon som kanske kan bli en kund framöver. 

Om du har en maillista och den här prospekten signar upp sig på den då har prospekten övergått till att bli en sk Lead

Men för att du ska få mat på bordet så måste de ju handla av dig också – De måste bli en kund. 

Antalet följare, dvs antalet prospekts är inte det viktiga o m du jobbar med ett företags sociala medier konto. Det viktiga är ju hur många av dina följare som också går hela vägen att bli dina kunder. 

Så strunta i antalet likes och antalet följare i rena nummer. Titta lite djupare ner i statistiken än så. Titta framförallt på det som du kan påverka och som verkligen betyder något för dig och ditt företag utefter målen med dina inlägg. 

Det är förvånansvärt ofta som magkänslan inte stämmer. För fåfänga påverkar känslan av vilka inlägg som går bra, vilket gör att känslan kan vara att det är helt fel inlägg som känns bra. Den typ av inlägg som verkligen tar dig och ditt företag vidare kan vara helt andra. 

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Avsnitt 66 av Pixelpodden – en podd om video •  Att utvärdera ditt arbete på Instagram

Avsnitt 75 av Pixelpodden – en podd om video • Skapa ett personligt varumärke som funkar med Linda Hörnfeldt 

Avsnitt 22 av Pixelpodden – en podd om video • Vem gör du video för?

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Youtube: Helene Åberg – Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden – en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag 🙂 Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene