Svenskarna och Internet 2024 och hur du ska använda faktan

219_SvenskarnaInternet2024_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I AVSNITTET

Svenskarna & Internet 2024 

Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY


Internetstiftelsen har presenterat årets rapport av Svenskarna och internet. 

Spännande läsning med mycket fakta om våra internetvanor. 
Det finns många lärdomar och tankar att dra efter den här rapporten även i år. 

I det här avsnittet går jag igenom det jag tyckte var mest förvånande och mest intressant. 


#219 • Svenskarna och internet 2024 

Varje gång den här rapporten kommer är det som julafton för oss som jobbar med digital marknadsföring.

Och innan jag går in på de stora ögonbrynshöjarna i årets rapport måste vi prata lite om presentationen som sådan.

Hatten av för Måns Jonasson och Jannike Tillå. Jannike kanske har ju en lättare roll än Måns eftersom hon sköter det mer traditionella för- och eftersnacket. Men hon gör det så bra.

Och Måns har ju på pappret den otacksamma rollen att presentera massor av siffror och statistik inom olika intresseområden för Svenskarna & Internet handlar ju om allt ifrån sociala medier till bankID säkerhet och ja hur vi använder internet. Och det är ju en bred fråga.

Så Måns ska inte bara ta oss igenom flera olika områden alltså flera olika målgrupper och presentera just massa siffror, procentsatser och statistik. Han ska dessutom göra det i ett hybridformat. Han har publik på plats och han har massor med tittare på Youtube. Långt fler än vad som får plats i salen där han håller presentationen.

Och här finns väl kanske utvecklingspotential att adressera oss som tittar digitalt. Att möta vår blick i kameran. Men annars: Vilken presentation han gör! Livfull, intressant, personlig, analytisk, levandegjord... Det här är så proffsigt! 

Det här proffsiga sättet att presentera den här undersökningen bidrar helt klart till all den spridning och uppmärksamhet den får. Det kommer ju massor med intressanta undersökningar varje år om allt möjligt - men de försvinner innan de ens har presenterats klart för de presenteras på ett så ointressant sätt.

Som sagt hatten av för Måns och övriga på internetstiftelsen. 


Skärmavbild 2024-09-30 kl. 09.00.26

Ok själva rapporten i sig då? 


AI 

Det som förvånade mig mest i årets rapport handlade om AI.

Andelen svenskar som hade testat AI hade INTE ökat sen förra året. 

Ja var helt säker på att den här siffran skulle ökat massor. Men nope.

Däremot var det fler av de som hade testat ai och då kanske främst Chat GPT som börjat använda det i jobbet. Glappet ökar alltså. En liten grupp springer ifrån kan man kanske säga. Det ska bli spännande att följa den här utvecklingen för AI lär ju inte försvinna. Eller hur?

Personligen använder jag ofta ai i jobbet på olika sätt. Berätta gärna i Facebookgruppen som tillhör den här podden- och heter lika dant. Pixelpodden - en podd om video om du använder AI i jobbet. idag. 


Facebook lever vidare

Efter just min förvåning om AI så imponeras jag av Facebook. Ja faktiskt.
Det är vårt nästa största sociala medier. Det får mest skit kastat på sig av alla tror jag. Det är inte hippt. Det är inte trendigt och pratas sällan om. Och ja det minskar lite i användning men faktum kvarstår. Det ÄR vår mest använda plattform dagligdags. Lite slarvigt räknat så om vi är ungefär 10,5 miljoner människor i Sverige. Och de som är med i Internetstiftelsens undersökning är över 8 år så är det ca 9,5 miljoner människor.

Över hälften av oss Svenskar (över 8 år) är på Facebook varje dag. Alltså över 4,5 miljoner människor. Varje dag


Ur ett marknadsföringsperspektiv så måste vi ju ställa oss frågan - Hur ofta marknadsför du dig på Facebook?

Jag tänker inte framför allt på Meta-annonser nu. Utan jag tänker jobbar du med innehåll på Facebook? Det är inte trendigt. Men det kan ju också betyda att du har mindre konkurrens att nå ut där.


Youtube är visserligen största kanalen men där är bara lite drygt 30% dagliganvändare. Tittar vi på LinkedIn så är det ynka 6% som använder LinkedIn dagligen i Sverige.

Sammanlagt är 94% av svenskarna på sociala medier, och 84% använder sociala medier dagligen.
Det finns galet mycket potential att nå ut till din målgrupp här! Eller hur? 


De som använder sociala medier allra allra mest det är vi som är födda mellan 1970 och millenieskiftet. 70-talet till 2000-talet alltså 


100% använder internet. 100%

Tittar vi på internet i stort så är det 100% av alla 16-64 åringar som använder internet. 100%. Du kan alltså garanterat nå dina kunder digitalt om de är från gymnasieålder och upp till pension. Och det är stor chans att du når dem digitalt  även om de är både yngre och äldre också. För det är ju alltså bara 5% av befolkningen som INTE finns online. En halvmiljon människor ungefär. De andra 10 miljonerna finns online. 

Precis som förra året så visar rapporten att de som är födda på 10-talet och senare befinner sig till största del på YouTube, Snapchat, TikTok.

De som är födda efter 2000. 00-talisterna befinner sig till största del på YouTube, Instagram och Snapchat.

Vi äldre finns på Youtube, Facebook och Instagram

Vi har alla en sak gemensamt. Vi går främst till  sociala medier för att kommunicera med vänner och familj.
Vi vill bli underhållna och vi vill få råd, stöd och tips om olika saker.

Så att jobba vidare med underhållning, utbildning och inspiration i ditt innehåll är fortfarande helt rätt och gör det på ett sätt så att du möter din tittare där han eller hon är. 

 

Nya sociala medier

Nya sociala medie-plattformar som Threads, BeReal och Mastodon som försöker ta plats i vår sociala medier-värld har det tufft.

Nu poängterade visserligen Måns under sin presentation av undersökningen att underlaget till undersökningen samlades in i början av året. Så Threads tex som var nästa HELT nytt då, kan ju ha fått ett uppsving sedan dess. Men faktum kvarstår - det är svårt att slå sig in här.

För oss marknadsförare som gärna vill hoppa på nyheter kanske det kan ge lite ro ändå att de här nya plattformarna bara når någon enstaka procent av befolkningen. Du måste inte vara överallt. Även om det förstås kan vara superkul med nya kanaler. 

 

Näthat

En tråkigare sida som togs upp i rapporten är näthat. Och här ska jag erkänna att jag trodde att kvinnor var värre drabbade än män. Men jag hade helt fel. Män drabbas oftare av näthat än kvinnor visar svenskarna och internet 2024

Oavsett vem det är som drabbas så är det lika hemskt. Så sprid lite kärlek och värme. När du har lyssnat klart på det här avsnittet. Skriv något fint till någon i sociala medier.


Mobilanpassa ALLT!

Jag ska avsluta det här avsnittet om Internet och Svenskarna 2024 med en nog så viktig aspekt som visas i undersökningen. Det är att mobilen är det vanligaste sättet att vara online. Oavsett om vi är på sociala medier, shoppar eller surfar runt.

Vi använder mobilen till nästan allt.

Så mobile first. Det är där det är störst chans att dina kunder ser ditt innehåll så anpassa ditt innehåll för att det ska ses i mobilen.

Tänk på hur dina livesändningar, webinar och videos, hemsida. karuseller, köpsida, ja allt ser ut på en mobilskärm. 


Å dessutom fortsätter video, särskilt korta videos, att vara det  som engagerar oss allra allra mest. Men det visste du ju redan. Eller hur?


ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

 

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

Vad är ditt varför?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!