3 vanliga ursäkter som hindrar dig att lyckas

3ursäkter_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier

Super-Combo

APPLE PODCAST  •  SPOTIFY


Gör du video till sociala medier idag? Om inte så är du faktiskt i gott sällskap tyvärr. För även om det pratas mycket om hur bra räckvidd, engagemang och försäljning du får med hjälp av video så är det faktiskt få som gör. Förvånansvärt få faktiskt.

Och det gör det ännu bättre för oss som gör video. För det håller ju konkurrensen nere. Men är du inte en av oss redan. Se till att du blir det! 

Handen på hjärtat nu. Varför gör du inte video? Och om du redan gör video. Varför gör du inte mer video? 

Mest troligt är att du nu ursäktar dig med en av de 3 vanligaste ursäkterna om varför egenföretagare och marknadsförare inte gör video. 


3 vanliga ursäkter som hindrar dig att lyckas


Video ÄR det format som ger dig störst effekt online. Både på sociala medier och på din hemsida. 

En sak som jag kan bli otroligt fascinerad över i vår digitala värld är hur mycket fakta vi faktiskt kan få fram. Hur mycket vi kan se de specifika resultaten av tex vår marknadsföring svart på vitt.

Plattform efter plattform. Marknadsförare efter marknadsförare, Säljare efter säljare och företagare efter företagare säger samma sak.

Video (när de görs på rätt sätt) är det som sprids mest, engagerar mest och säljer bäst.

När jag frågar dem jag träffar när jag är ute och föreläser för olika företagsföreningar eller marknadsavdelningar, säljavdelningar och även när jag frågar dem som är med på mina webinar och livesändingar så får jag nästan alltid samma svar. 


  1. Jag vet inte vad jag ska göra video om. 
  2. Jag vill inte / vågar inte synas på video
  3. Det tar för lång tid. 


Så i det här avsnittet tänker jag att vi ska bena ut de här tre punkterna


Jag har inget att göra video om


Om du känner så, så har jag ett bensäkert svar till dig.
Det har du visst. Det har nämligen ALLA. 

Jag är säker på att det finns massor med saker du kan göra video om inom din bransch, din nisch som din målgrupp är intresserad av. 

Jag vet inte hur många gånger jag har hört; Men mitt jobb är inte bildmässigt.

Å visst finns det områden som är lättare att direkt se vad man ska göra video om.

Ta tex David Stavegård som exempel.

David LinkedIn 2024


David är Excel-expert. Ingen kan säga att Excel är speciellt videovänligt. Eller hur?

Men David har genom att lära sig göra video skapat en hype kring Excel och sig själv på ett magiskt sätt.

David gör varje vecka ett torsdagstips om just Excel på LinkedIn. Det har han gjort länge nu. I flera år faktiskt. Det här har gjort att hans följarskara på LinkedIn har växt till över 35 000 personer.

Och som jag har sagt så många gånger här i Pixelpodden - en podd om video så är antalet följare inte det viktiga. Utan kvaliteten på antalet följare. Och David har följare som vill köpa hans böcker om, jajamänsan Excel .Som vill anlita honom som inspirationsföreläsare inom Excel. 


Och det har gjort att Microsoft har utsett David till sk MVP. Det vill säga Most Valuable Professionals vilket gör att David får nyheter och tidigt tillgång till Microsofts produkter och direktkontakt Microsofts produktteam tex


Så att lära sig göra video var för David gamechanging. Han har verkligen använt sina videokunskaper på allra bästa sätt! 


Om du inte alls vet vad du ska göra video om känner du nog inte din målgrupp tillräckligt väl. 

När jag började jobba med sociala medier famlade jag ganska blint runt. Gjorde lite här och lite där. Tyckte att jag hade massor av dela med mig av. Men det gav inte så bra resultat som jag ville. Jag attraherade mest sk gratisätare. Dem som gärna tog emot allt jag delade med mig av gratis men som aldrig skulle ta steget att lära sig från grunden. Att lägga tiden och energin det ändå tar att göra jobbet. På riktigt.

Jag brukar lite halvt på skämt, lite halvt på allvar säga att de viktigaste lektionerna i min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier - där du lär dig att göra just video som gör skillnad för dig och ditt företag - är lektionerna om att lära känna din målgrupp.

För när du på riktigt vet vad din ideala tittare vill ha, behöver, drömmer om och oroar sig för så kommer du också veta vad du ska göra video om. Allt kommer bli så mycket lättare när du vet det här på djupet. 


Tänk dig att du aldrig mer går och funderar på vad du ska posta om i sociala medier, att du aldrig mer funderar på vad du ska skriva i dina mail till dina kunder. Att du direkt vet. Exakt.

I Kommunicera med video i sociala medier får du både lära dig att lära känna just din målgrupp och lära dig vad du ska göra för innehåll till din marknadsföring som gör skillnad för just din målgrupp. Och som gör skillnad för dig. För innehållet du skapar behöver ju vara av värde för både tittaren och för dig som skapar det. Det är då det är riktigt riktigt bra. 

Visst håller du med mig?

För mig gjorde det enorm skillnad när jag verkligen gjorde jobbet. Hela vägen. Jag sparade så mycket tid och idag gör jag inlägg och markandsföringsinsatser som inte bara ger likes utan som gör skillnad för mitt företag på riktigt. Och det är ju dessutom en gigantisk skillnad på att posta inlägg på sociala medier privat för vänner, kollegor och släktingar jämfört med att posta inlägg på sociala medier för att marknadsföra dig och ditt företag.

Jag sett så många gånger hos mina deltagare på mina webbutbildningar, att när de lär känna sin Ideala Tittare i grunden. Det är då börjar det hända grejer i deras företag.


Jag vågar inte synas på video

Tro mig jag har 100% förståelse för hur jobbigt det kan vara. Jag ville absolut inte synas på video när jag började marknadsföra mina utbildningar och föreläsningar. Faktum är att när jag marknadsförde Kommunicera med video i sociala medier • Filma som proffs med din mobil första gången 2017 så gjorde jag inte en enda video där jag syntes själv. Jag gjorde video: Men inte där jag syntes själv. Jag syntes knappt i utbildningen heller. Jag hördes. Men det var mest prat över olika bilder. 

Sen inför andra året som jag skulle lansera samma webbutbildning så hade jag ett långt prat med min pappa om företagande och allt som hör där till. Min pappa är företagare ut i fingerspetsarna. Och vi pratar ofta om just att driva företag. 

När han frågade hur jag skulle utveckla den här nya delen i mitt företag så sa jag “Jag vet att jag skulle nå ut till fler om jag syntes själv på video. Men där går gränsen”

Han kunde inte alls förstå varför det var en gräns just där. Men jag hävdade bestämt att jag inte alls kunde synas på video. Vad skulle grannar, gamla klasskompisar och inte minst alla kollegor på SVT, TV4 och alla andra TV-kanaler jag jobbat med de senaste 25 åren säga om jag plötsligt dök upp framför kameran?

Då lutar sig pappa framåt och säger lugnt.
“Hur ska du kunna leva på ett företag som ingen pratar om?”

Den där meningen satte sig hos mig. Hur ska jag kunna leva på ett företag som ingen pratar om. Och det är ju det som är grunden i digital marknadsföring. Att tittarna ska kommentera, prata och engagera sig i våra inlägg.

Så jag åkte hem. Spelade in video där jag själv stod framför kameran. Jag har under många år på TV coachat programledare och andra som ska synas framför kameran hur de skulle göra för att upplevas naturliga och förtroendeingivande samtidigt som de själva kände sig trygga och bekväma.

Nu coachade jag mig själv i det här 10 stegen som jag brukade använda på andra. Som jag sett fungerar så många gånger men aldrig ens tänkt tanken att jag skulle använda på mig själv.

Men det fungerade! Och jag ökade min försäljning med över 200% det året. Sen har jag förfinat framför allt mina videostrategier och ökat ännu mer. 


Och du syns ju för andra hela tiden. I ditt vardagliga liv. Så om du ska vara helt ärlig. Den enda som är ovan att se och höra dig så som du är - Det är du.

Det handlar inte ens om dig. För det handlar om ditt företag. 

Du skapar relationer med dina bliviande kunder när de ser dig. De upplever att de lär känna dig och det gör i sin tur stor skillnad för hur mycket de litar på dig.

Att synas framför kameran i sociala medier är det absolut säkraste sättet för dig att nå ut och bygga en relation med din publik. Och det är det allt handlar om eller hur? Relationer. 

Vad du tycker om dig själv på video är ju helt ointressant. För du spelar inte in dem för dig. Du spelar in dem för dina kunder och för att de ska lära känna dig. 


En av deltagarna på min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier Maria Åkerblom beskrev det så bra i ett inlägg på Instagram härrom veckan. “Nu mera har jag oftast varma förfrågningar och får veta att det redan känns som att vi känner varandra!”

Skärmavbild 2024-03-27 kl. 12.46.28

Och det är ju här guldet finns! Visst är du med med mig här?

När våra följare har hittat oss, lärt känna oss och får förtroede för oss så är det också så mycket lättare att de blir våra kunder.

Så jag säger som jag brukar GÖRT! 


Det finns saker du kan göra för att göra det lätt och tryggt att vara framför kameran. Och som med så mycket annat. Det är varken svårt eller läskigt när man kan det. 


Det tar för lång tid. 

Den 3e vanliga anledningen jag får höra om varför du ska att lämna både försprång och fördelar som du kan få genom att göra video till dina konkurrenterna och fortsätta undvika att göra det där lilla lilla extra som gör så stor skillnad är att det tar tid.

Och jag skulle var den första i kön om tid gick att köpa på Coop jag lovar. Som egenföretagare ska vi utföra jobbet som är vår coreprodukt. Oavsett om det är att bygga tak eller coacha kvinnor som fött barn att komma i form igen… ja det du gör i ditt företag.

Sen ska vi sköta ekonomin, vara vår egen IT-support, vaktmästare, löneutbetalare, visionär, marknadsförare och säljare. Allt ska vi egenföretagare göra själva. Och allt ta tid.

Även marknadsförare på större företag ska sköta flera olika kanaler och har ofta mer jobb än vad det finns arbetstimmar till.

Då är det ju så mycket bättre att lägga den där dyrbara tiden på sånt som gör skillnad. Som ger effekt. Eller hur?

Att göra video är en sån sak. Och när du kan hantverket i grunden. Så tar det inte mycket tid. Det finns massor med smarta sätt att jobba med video som gör att du kan planera effektivt och filma minst lika tidsbesparande. 


Skribenten Eva Bergengren som har gått min webbutbildningen Kommunicera med video i sociala medier är bara ett av alla exempel på hur man kan jobba effektivt när du filmar.

Hon skulle göra en video om en konstrunda som skulle postas på en facebooksida med knappt 2000 följare. När hon hade filmat och redigerat den här videon utefter allt det hon lärt sig i utbildningen. (Eva hade aldrig jobbat med video innan hon började Kommuniciera med video i sociala medier.) Så fick videon snabbt över 60 delningar. Och den fick över 20 000 visningar. Då valde sidan att boosta det här inlägget. Så smart. Dvs de betalade annonspengar för att Facebook skulle visa det för ännu fler.

Men Eva var nog allra smartast. För av det materialet som hon hade filmat när hon gjorde videon skapade hon 2 videos till. De fick också över 20 000 tittare och konstrundan hade rekordmånga besökare. 

Skärmavbild 2024-03-27 kl. 12.49.54

Och inte heller redigeringen behöver ta massor med tid. För när du kan hantverket i grunden så går det snabbt. När jag redigerar jobbar jag alltid utefter en arbetsrutin som sparar mängders mängder med tid.

Den går jag igenom till punkt och pricka i Kommunicera med video i sociala medier. 


Du har allt i fickan

Och när du lär dig att använda telefonen fullt ut som kamera och även redigeringsutrustning om du vill så har du dessutom fördelen att du alltid har den med dig. Eller hur? 


Du kan planera, filma, redigera, texta, posta, utvärdera - ja göra allt det där du behöver med hjälp av din telefon. Magiskt eller hur? Den enda utrustning som jag tycker att du bör köpa till är en mikrofon. Vi står ut länge med en dålig bild men är snabba att stänga av när ljudet är dåligt eftersom det har en sån direkt påverkan på våra känslor.

Och eftersom vi är många som slår på ljudet i sociala medier först när det är något vi är så där lite extra intresserade av så vill vi ju definitivt inte att de tittaren ska lämna videon och vårt konto innan de tittat klart för att ljudet är dåligt. Håller du med mig?


Det är ju snarare dem vi ska vara lite extra rädda om. Eller hur?


Kommunicera med video i sociala medier är öppen för nya deltagare

Vill du lära dig ALLT du behöver för att lyckas med video i sociala medier och på din hemsida så är dörrarna till webbutbildingen Kommunicera med video i sociala medier öppen. Du får tillgång till vår varma community och introduktionen i utbildningen i Simplero som utbildniungsplattformen som jag använder heternu direkt. Själva utbidlningen börjar sen den 9 april. så anmäl dig nu direkt pixelhouse.se/video är adressen 

Och väljer du att gå med i det som kallas Super-combon som ger dig ett ett specialpris så kan du göra det också nu fram till och med den 9 april.

Då får du hela webbutbildningen Kommuncierea med video i sociala medier där du alltså lär dig allt du behöver för att göra video som ger effekt.. Steg för steg, klick för klick. Knapptryckning för knapptrycking. Och hela webbutbildningen Bli Bekväm Framför Kameran som tar dig igenom alla 10 stegen du behöver för att upplevas naturlig och förtroendeingivande framför kameran samtidigt som du är helt bekväm med att vara där. Bli bekväm Framför kameran kan du börja med redan idag.

www.pixlhouse.se/video är alltså adressen. Där hittar du både mer info och anmälan. Både till Kommunicera med video i sociala medier och till SuperCombon. Så boka din plats nu direkt. Du vill inte missa det här. Det är jag säker på!

Till Anmälan

Så här lång ska din video vara
Använder du dina sociala medier på bästa sätt?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!