Vi har fått 2 tidiga julklappar från Instagram!

instagramsjulklappar_omslag

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Att synas: 30 minuter med tips för dig som vill våga vara framför kameran

Webbutbildning Lyckas med Live & Webinar

Threads - Visst connectar vi där?


APPLE PODCAST  •  SPOTIFY


Instagram gav oss två tidiga julklappar i år.
Threads och nya möjligheter när du sänder live.

Threads har det pratats en hel del om de senaste dagarna. Nyheterna kring Instagrams livesändningar har hamnat lite i skymundan. Men båda kan göra stor skillnad för dig och ditt företag under 2024 om du använder dem klokt.


Instagrams julklappar till oss alla julen 2023

Tomten kom tidigt i år. I alla fall kom julklapparna från Meta tidigt i år. För vi fick 2 julklappar från Instagram en vecka före jul.

I det här avsnittet går jag gå igenom dem båda! 

 

THREADS

En ny sociala medier plattform. En ny app som är skapad av teamet bakom Instagram där du framförallt kan dela textuppdateringar och konversera offentligt med dina följare och andra som är på Threads. 

Den här nya plattformen är egentligen inte helt ny. För den kom utanför EU redan i somras. Då lanserades den i över 100 länder. Men inte i EU på grund av DMA. Digital Markets Act. Och eftersom du behöver ett instagramkonto för att kunna få ett Threadskonto och data förs över mellan Threads, Instagram, Facebook och WhatsApp - alla Metas plattformar så var det en hel del i EUs lagstiftning som Meta behövde ta hänsyn till innan de kunde släppa Threads i Eu.
Men nu är threads alltså här!
Det återstår ju förstås att se om det blir samma snabba succé här som när den lanserades i övriga världen i somras.

Då fick appen över 100 miljoner användare på mindre än en vecka.


Threads kom snabbt upp i 49 miljoner dagliga användare. Galet många eller hur? 

Men efter någon månad var siffran nere i 10 miljoner. Och det här är inte så svårt att se när du kollar runt på Threads. Flera amerikanska konton som jag följer på Instagram tex har inte postat något alls på Threads de senaste 17, 18, 19, 20 veckorna. Men var väldigt aktiva just i början.

Succén la sig snabbt

Men även om succén la sig snabbt runt om i världen så tror jag inte att Meta har gett upp. Men visst om snitt-tiden i början var 14 minuter / dag för användarna på plattformen och sen sjönk till 3 minuter om dagen så jublandes det säkert inte på Metas huvudkontor. Men samtidigt så är det ju många många som använder Threads. Och hur det kommer att slå i Sverige vet vi ju förstås inte än. Blir det upp som en sol och sen ner som Clubhouse, du vet appen med ljudmeddelanden. Det är knappt att vi minns den eller hur? Eller kommer Threads bestå.

Ja det är ju vi som avgör det. Du och jag och alla andra användare. Om vi gillar det här tillräckligt mycket och får ut tillräckligt mycket av att vara här för att spendera vår tid här

Men vad är då Threads och hur ska vi använda den här appen? Å ska vi ens använda den?
Det kom en hel del inlägg nu de allra första dagarna från personer som jobbar med digital marknadsföring som inte alls ville ha en app till. Jag tror personligen att vi alltid kommer få nya saker att ta hänsyn till inom digital marknadsföring. Det är en del av tjusningen. Utveckling. Man kan välja att bli stressad av det eller så ser man det som en möjlighet. Jag väljer att se det senare. 

Det är ju kul med nytt eller hur?! 


Men vi behöver ju förstås fråga oss om vi anser oss ha bandbredd för en social kanal till. Och kanske viktigaste av allt. Finns vår målgrupp här. Eller kanske frågan mer ska ställas; Kommer vår målgrupp att finnas här. Om svaret är ja. Du HAR tid och energi och din målgrupp kan komma hit så småningom om den inte redan är här - då är det ju ett ypperligt tillfälle att hänga med från början. För det är ju nu i början som det kan vara lite lättare att nå ut och få synlighet. Så ska du hänga på Threads så har du ett gyllene läge nu. För som vanligt finns det fördelar med att du är tidig på plattformen. När det inte finns så många att följa i Sverige än så kommer fler troligen att hitta just dig .

Men Threads tar också tid. Eftersom syftet med inläggen på Threads är ju att skapa engagemang. Dvs du behöver vara där och svara och kommunicera för att få liv på ditt Threadskonto.  Och visst kan det vara så att du satsar tid och energi på något som faktiskt inte kommer bestå. Men du kommer alltid lära dig nya saker och få nya insikter Inte minst om din målgrupp. Och sen kan det ju också vara så att Threads verkligen blir Succé i Sverige och Europa. Och då har du ett försprång om du är med från början. 


Threads = X (Twitter)?

Threads kan lättast liknas vid Metas svar på X (tidigare Twitter). En app för microblogg-inlägg. Och det ser onekligen ut väldigt mycket som Twitter eller X gör. 

Varför är det så svårt att säga X? Twitter är verkligen ett så mycket bättre namn än X på en plattform. Men nu handlar det här om Threads inte X och inte Twitter.

Men båda bygger på själva dialogen. Det är kommunikationen som är det viktiga här. Hela tanken är att Du och dina följare ska skapa samhörighet. Dialoger, dela bilder med varandra i kommentarerna, helt enkelt prata med varandra. Det är målet med Threads. Så för företag och marknadsförare handlar det om att bygga communities. 


Men på Twitter, förlåt X!  kan du vara anonym på ett annat sätt än vad du kan vara på Threads. För här på Threads kopplas ditt konto ihop med Instagram. Du kan inte skapa ett konto på Threads utan att först ha ett instagramkonto. Så jag tror och hoppas att Threads ska bli en snäll version av Twitter. Även om jag läste ett intressant inlägg där skribenten trodde att det är just det här snabba som threads och twitter bygger på tar fram det elaka och spydiga i oss. När vi bearbetar ett inlägg lite mer som vi gör på Instgram, Facebook, LinkedIn, Youtube, TikTok ja de andra sociala medierna så hinner vi stoppa oss själva från de värsta dumheterna. Men när händerna snabbt skriver våra första tankar så kommer elakheterna ut enklare. Jag hoppas ändå att Threads blir en snäll twitterkopia.
För även om vi kan läsa många inlägg på svenska Threads just nu om varför Threads INTE är X så är det ju en kopia alltid. Elon Musk som numer äger X och var den som bytte namn från Twitter till X hotade faktiskt att stämma Meta när Threads kom och anklagade dem för att anställa hans tidigare personal. Så nog är det likt alltid. 

Men även om threads fungerar som en fristående app så hör den ihop med Instagram och du kan dela ditt threadsinnehåll på Instagram. ja de hör ihop helt enkelt.

Och att de gör det ger dig dessutom en bas när du börjar med på Threads. För när dina Instagramföljare skaffar Threads så följer följarna med till Threads om du förstår vad jag menar. Så du börjar inte på 0. Vilket kan vara skönt. 

 

Format på Threads

Även om Threads är framförallt en textapp för korta textmeddelanden så kan posta andra format också. 

När det gäller textinlägg så får ett inlägg innehålla max 500 tecken. Så inga romaner i textväg.
Men skriver du fel i ett inlägg eller i en tråd som inläggen alltså heter på Threads så kan du bara redigera den under de första 8 minuterna efter att du postat det.
 

Den här texten du skriver är dessutom sökbar! Så det går att söka efter de ämnen och företag som du är intresserad av. Kan vara bra att känna till så att du använder sökbara ord i dina inlägg och i din profil. För du blir inte hittad via Hashtags på samma sätt som varit praxis på tex X tidigare. På Threads är det 1 hashtag som gäller per inlägg. Det går inte att lägga till fler.

Sen kan du posta video också! Det hade varit väldigt förvånande  om Meta inte tagit in video i Threads med tanke på vilken succé Reels har varit och är för Instagram.

Här på Threads kan du posta upp till 5 minuter långa videos. Men det är bara de första 30 sek som visas direkt i själva flödet. Sen måste tittaren klicka sig in på din video för att se resten.

När du kommer in i Threads första gången kanske du känner som jag gjorde. Och här var det GIF-fest. Du kan posta gif:ar och det är det många som gör. De här små rörliga videoklippen som går på repeat används flitigt just nu på Threads. Du kan hitta GiFar att använda på tex Giphy.com. 


Hur du ska använda Threads

Ja det första är förstås att delta i konversationer Instagrams chef, Adam Mosseri, sammanfattade det ganska bra tycker jag. Han sa ungefär så här - lite fritt översatt…


För er som funderar på tänka på vad man ska göra inlägg om här på Threads jämfört med på Instagram, så handlar det inte så mycket om text jämfört med foton och videor utan  mer om vilka offentliga diskussion du vill ha. Vill du ägna dig åt att kommunicera fram och tillbaka. Då är trådar vettigt. Om inte ja då är förmodligen Instagram för dig. 
 

Och för att få andra på Threads att lägga märke till just dig i olika trådar även de som du själv inte startar, så se till att hålla en konsekvent tonalitet för alla dina kommentarer. Så at det låter som du. Att man känner igen dig och din “röst” i alla lägen. Däremot tror jag att Threads är lite för nytt för att sälja på än. Annonser finns ju tex inte här än. Jag tror definitivt att det kommer komma. Men Meta har valt att inte börja med det än och jag tror att du ska fökja deras exempel och inte sälja här än. Använd istället de här trådarna som ett sätt att göra dig synlig för din målgrupp och ta reda på massa OM din målgrupp i olika konversationer.

 
Men det är korta och koncisa inlägg och kommentarer som jag tror kommer få mest effekt här. I alla fall just nu. Så tänk kortfattat och engagerande. Välj dina ord noggrant och så matchar du dem med lämpliga bilder eller videos.

 

Bilder i dina svar

Du kan också lägga till bilder när du svarar på andras trådar.
Det är ju något som verkligen kan vara hur användbart som helst. Eller hur?!  

Tänk dig Threads som en app som är perfekta för spontanitet.

Ha kul och konversera med dina följare och andras följare. Se till att följ de som gör bra inlägg och sådana som du vill nå ut till själv. Threads ger dig ännu ett sätt att få kontakt med dina kunder, Och det är ju det som är så ovärderligt. 


LIVE FRÅN STREAMINGPROGRAM PÅ DATORN PÅ INSTAGRAM


Nu kan du sända live på Instagram från din dator. Du kan ha flera kameror, grafik, visa bilder. Ja göra “riktiga” genomarbetade livesändningar även på Instagram.

Jag kan inte låta bli att fundera över om de här enklare rak in i kameran livesändnignarna kommer komma till Threads och så kommer vi se mer och mer genomarbetade livesändningar på Instagram. Men det vet jag inget om. Det var något som slog mig nu när jag sitter här och pratar om Threads och livesändningar i samma avsnitt.

Adam Mosseri, Instagrams chef skrev så här om det här: 


Om du har ett professionellt konto på Instagram kan du nu gå live på Instagram med streamingprogram som OBS eller Streamlabs via en stream-nyckel.  Instagram Live Producer ger kreatörer tillgång till produktionsverktyg utanför Instagrams kamera, inklusive extra kameror, externa mikrofoner och grafik. Detta är en mycket efterfrågad funktion och vi är glada över att se hur du använder den.

Om vi bryter ner det här meddelandet lite.

 

Företagskonto

Professionellt konto det är alltså ett företagskonto.
Du kan göra om din personliga profil på Instagram till ett företagskonto. och då får du tillgång till olika funktioner som Instagram anser hjälper ditt företag att växa. Som nu tex mer genomarbetade livesändningar.  Det är gratis att ha ett företagskonto och du får tex bättre statistikfunktioner när du har ett företagskonto.

Har du ett personligt konto så byter du till ett företagskonto under de tre strecken upp till höger på din profilsida på instagram under inställningar och integritet. 

 

Streamingprogram

Sen pratar Mosseri om streamingprogram. Han väljer att lyfta OBS som är ett gratisprogram och Stream Lab.
Men du kan använda flera olika streamingprogram för att sända live på Instagram. Går du tex min webbutbildning Lyckas med live & webinar. jag vet att många av er som är med på den webbutbildningen även lyssnar här så extra hej där till dig :-)

Du kan använda alla de 3 olika streamingprogram som vi går igenom i den weebutbildningen även på Instagram.

  • OBS, som alltså är helt gratis
  • Ecamm som fungerar toppenbra för alla Macanvändare
  • Streamyard som funkar enkelt för alla.

Det enda som jag inte gillar med Streamyard som livestreaming på just instagram är att det just nu blir en liggande bild. Obs och Ecamm tar båda en del av bilden och fyller ut instagrams stående format. Medan Streamyard har en liggande bild och massa Död yta ovanför och nedanför livebilden. Men jag tror att det kommer ändras snabbt.

 

Instagram Live Producer

Med den här funktionen får du som kreatörer tillgång till produktionsverktyg utanför Instagrams kamera, inklusive extra kameror, externa mikrofoner och grafik fortsätter Mosseri i sitt meddelande. Och det är ju precis vad du får tillgång till. Att skapa genomarbetade livesändingar där du kan visa det du vill visa upp. Du behöver inte vara i bild hela tiden själv. Du kan växla, du kan kombinera, du kan klippa mellan olika kameror, olika mikrofoner ja nu är det kreativiteten och kunskapen som avgör.

Allt är möjligt.

Mosseri har ju dessutom rätt i att det här är en efterfrågad funktion. När du har gäster i en livesändning tex kan du själv bestämma hur det ska se ut. Gästen behöver inte alls hamna under dig och få text osv i ansiktet. Nu kan du styra. Och jag gillar kontroll!  Framförallt gillar jag att det går att göra en så mycket bättre upplevelse för dina tittare. De som är med på din livesändning.

 

Att sända live 

När du vill använda det här så loggar du in på Instagram på datorn och när du klickar på +-tecknet för att lägga upp innehåll så får du valet om du vill sända live. Dör hittar du adressen och en streamingnyckel Den här informationen behöver du lägga till i ditt streamingprogram och sen behöver du än så länge klicka på Gå live både i ditt streamingprogram och på Instagramsidan i din webb-browser.
Sen kör du!
Jag tror att det här kommer bli succé! Jag är så pepp på det här!


Att vara framför kameran


Tillhör du dem som inte vill vara framför kameran - och inte vill sända live. Fundera lite till! Det kan göra så stor skillnad för dig och ditt företag. Du får en kontakt med dina kunder och följare som är magisk. Missa inte den! Konversationer i text på Threads i all ära. Det kan ge massor. Men det här!
Och vill du ha lite boost och lite hjälp. Gå till pixelhouse.se/attsynas så får du hjälp på traven att vara framför kameran. Ge ca 30 minuter av ditt jullov till att ta nästa steg i din marknadsföring för att lyfta ditt företag 2024. Nytt år - nya möjligheter. pixelhouse.se/attsynas alltså.

Vi hörs 2024 igen.

God Jul & Gott nytt år! 


ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebookgruppen: Pixelpodden - en podd om video

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

Threads: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Youtube: Helene Åberg - Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden - en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 


TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag :-) Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene

Vad har Gibba Forre med marknadsföring att göra?
Att marknadsföra dig med video 2024

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!