https://mcdn.podbean.com/mf/web/65t33d/egagemangsgrad_mixdown.mp3

61 • Engagemang – varför är det viktigt, hur mäter du det, vad är bra och vad gör du med resultatet

Det här avsnittet handlar om vad dina följare och tittare gör och inte gör när de ser ditt inlägg. 

Hur många engagerar sig. Varför det är viktigt att veta. 

 

Att mäta ditt engagemang kan du göra på två olika sätt

Allt engagemang du får på dina inlägg: Alla likes, kommentarer, antal som sparat ditt inlägg eller delat ditt inlägg lägger du ihop. Den siffran delar du sen med antalet kontakter eller antalet följare som du har. 

Siffran du får fram då gångar du med 100. Då har du procentsatsen på ett inläggs engagement rate i förhållande till hur många följare du har. 

Du kan också räkna ut engagement rate i förhållande till hur många som verkligen har sett ditt inlägg. Det gör du på nästa samma sätt. 

Lägg ihop antalet interaktioner alla llikes, kommentarer, delningar och hur många som har sparat ditt inlägg dela den summan med hur många ditt inlägg har visats för – hur många konton du har nått.

Siffran du får fram då gångar du med 100. Då har du procentsatsen på ett inläggs engagement rate i förhållande till hur många som ditt inlägg har visats för.

Den här siffran kan du sen använda för att bestämma vad du ska göra innehåll om, se hur ditt konto mår osv. 

Några tips för att få mer engagemang

  1. Gör mer av det som funkar. När du tittar på engagemangsgraden ser du vad som engagerar. Vilka ämnen, vilken typ av videos osv. Gör mer av det dina tittare och kunder vill ha och ha nytta av.
  2. Prata med dina tittare. Se till att du har en tydlig Call to action i varje video. Berätta vad de ska göra 
  3. Se till att din video funkar på mobilen också! Det är lätt att sitta hemma framför datorn och skapa innehåll som ser fantastiskt ut på en stor skärm och sen när någon ska se din video på mobilen så går det inte att läsa grafiken eller se vad det är du visar. 

Viktigast av allt: skapa innehåll som är av värde för dina tittare, dina kunder och följare. Ha tittaren i fokus hela tiden. 

Lycka till!

LÄNKAR SOM NÄMNS I PROGRAMMET:

Avsnitt 55 av Pixelpodden – en podd om video: Gör din Sociala medier strategi med Natasha Rydell

Avsnitt 30 av Pixelpodden – en podd om video: Call to Action – få din tittare att agera

LaLinda på Instagram @LaLinda

Instagram @stockholmpixelhouse

LinkedIn @heleneaberg 

ÖVRIGA LÄNKAR : 

Facebook: @Stockholm Pixelhouse

Instagram: @Stockholm Pixelhouse 

LinkedIn: @heleneaberg 

TikTok: @heleneaberg 

Youtube: Helene Åberg – Stockholm Pixelhouse

Hemsida: www.pixelhouse.se

PÅVERKA INNEHÅLLET I PIXELPODDEN

Vill du vara med och påverka vad jag tar upp i podden och diskutera video i sociala medier så är du varmt välkommen att gå med i Facebookgruppen Pixelpodden – en podd om video. Här kan du också ställa frågor inför kommande avsnitt i podden där jag kommer svara på dina och andras frågor. 

TYCK TILL & PRENUMERERA 

Å ingen blir förstås gladare än jag om du vill skriva en recension om podden på iTunes. Ju fler stjärnor, desto gladare blir förstås jag 🙂 Å extra glad blir jag ju förstås om du vill prenumerera på Pixelpodden så att du inte missar något avsnitt! 

/Helene