TRANSKRIBERING AV AVSNITT 20 i PIXELPODDEN – PODDEN OM VIDEO

Hej där och välkommen till Pixelpodden – podden om video med mig Helene Åberg. 

20 avsnittsjubileum! Visst borde väl det firas? I 20 veckor har Pixelpodden – en podd om video kommit ut med ett avsnitt om video varje vecka. Å jag hoppas på många många fler. För det här är verkligen superkul. Å Anledningen till att det är så roligt är ju förstås pga av dig som lyssnar. Jag älskar all kärlek, hejarop och fina ord jag får! 🙂 

Å nu så här på 20avsnittsjubileet så tänker jag prata om något av det roligaste jag vet! Redigering. 

Jag ÄLSKAR att få sitta med ett redigeringsprojekt och pilla, flytta en frame dit, en frame hit, justera ljud, skapa spänning, intresse och jobba med ljud, bild och grafik i en härlig blandning. 

Men det kan ju också ta evinnerlig tid och det är inte alls lika roligt när du saknar bilder, ljudet låter kasst eller storyn inte finns där. 

Hur mycket vi än vill jobba med bilderna eller ljdyet så är ALLTID storyn det viktigate. 

Å du som har följt mig länge För visst prenumererar du på Pixelpodden – en podd om video? Å är du till och med är en av deltagarna på min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier så har du ofta hört mig prata om att varje video måste prata med bara 1 målgrupp. OM du försöker prata med alla pratar du tillslut inte med någon, Varje video ska inte heller innehålla mer än 1 ämne. Börjar din video handla om allt mellan himmel och jord så handlar den tillslut inte om någonting. Å att göra video för ingen, om ingenting är ju klart dumt 🙂 

Så 1 video 1 målgrupp 1 ämne

Å de gäller att ha det färskt i minnet genom hela redigeringsprocessen. För tro mig jag vet hur lätt det är att sväva ut… Som jag har sagt flera gånger innan. Jag har gjort alla misstag man kan göra när det kommer till video, även det här. Men det är också därför som jag vet vad som verkligen fungerar. 

När jag redgierar så följer jag ALLTID samma process. Oavsett om jag redigerar i Premerie Pro på datorn, i Rush på telefonen eller på iMovie… Oavsett om jag jobbar för en tv-produktion eller gör ett inlägg till Linkedin eller instagram. 

  • Jag börjar alltid med att titta igenom allt material. ALLT 

Jag vet – det är skittrist att sitta och kolla på allt, du vill bara börja klippa. Men jag lovar 🙂 det kommer gå både lättare, snabbare och vara roligare som du vet vad du har. Även om du filmade själv så är det inte alltid så att den tagningen som faktiskt kändes bäst under själva inspelningstillfället alltid är den som verkligen var bäst. 

Det jag gör däremot är att jag börjar alltid titta på sista tagningen först. Så jag kollar på allt material baklänges. Oftast så stämmer ju ändå känslan och den sista tagningen är den som är bäst. Jag kollar den tagningen först och sen kollar jag snabbt om någon av de andra tagningarna är bättre. Alla tagningar som är sämre. Å ja jag kollar både bildmässigt och ljudmässigt. Alla tagningar som är sämre, de slänger jag. Speciellt om jag redigerar på telefonen. Det är så lätt att drunkna i material om du inte rensar. Å är det skitläskigt att slänga innan du är klar. Jag håller med det är läskigt. Så lägg i alla fall över de du vill använda i en egen mapp. 

Jag kan inte nog poängtera hur mycket du tjänar på det här steget i redigeringsprocessen. När jag jobbar på ett större redigeringsprojekt så finns det dedikerade personer som kollar igenom allt material och skriver innehållsbeskrivningar för varje klipp. Sk loggare. Det är guld värt. Då kan du sen bara söka efter barn berättar om höstlovet, pojke ler, flicka kastar snöboll eller vad du nu behöver för material i ett googledokument. Magiskt.

När jag väl kommer så lång att jag startar redgieringsprogrammet och ska börja redigera börjar jag alltid med att bygga storyn. 

Det spelar ingen roll hur snygga bilder du har eller hur coolt ljud du har lyckats spela in. Du måste ju berätta något med din video. 

Så jag börjar alltid med berättelsen. Ser till att de 2-4 första sekundrarna i videon är de bästa. Det är ju viktigt att början är så bara – att den innehåller något som får tittaren att pausa scrolltummen och verkligen börja titta på din video. 

Sen berättar jag det som jag vill berätta i videon. Å här handlar det om att bibehålla intresset genom hela video. Även 1 minuts video kan kännas otroligt lång om storyn eller det du berättar inte är intressant nog. Var hård mot dig själv här. Är det här intressant för tittaren? Hela tiden? Om inte – klipp bort det. Det är inte vad DU vill säga som är det viktiga. Det viktiga är vad TITTAREN vill veta. 

I slutet av videon kan det få handla lite om din vilja däremot 🙂 Vad vill du att tittaren ska göra när hen har sett färdigt videon? Vad är din Call to action? Ska tittaren lika videon, pernumerera på din Youtubekanal Föresten visst prenumerererar du på min Youtubekanal? Helene Åberg – Stockholm Pixelhouse? Där finns också massor med tips på hur du kan göra bättre video till dina sociala medier. Du hittar en länk dit på websidan till det här avsnittet www.pixelhouse.se/avsnitt20 

I avsnitt 14 här i Pixelpodden – en podd om video pratar jag mer om just det här med dramaturgi och att Fånga dina tittare. 

När så storyn på videon är klar är det äntligen dags att få allt att se bra ut. 

Hittills har du varken brytt dig om hur det ser ut eller hur det låter – bara själva berättelsen. 

Å nu är det äntligen dags att få få det snyggt. Att smycka din film helt enkelt. 

Här är mina bästa tips att hålla det enkelt. kom ihåg din tittare. Du vill ju att tittaren ska ta till sig det du berättar. OM du använder massor av coola effekter så är det större chans att tittaren ser dina effekter istället för att ta till sig budskapet. 

Å det här är en otroligt fin balansgång. Om tex Nikes reklamfilm You can’t stop us inte hade haft den otroligt snygga redigeringen som den har så hade den inte fått sådan spridning. det är jag övertygad om. har du inte sett den och gillar redigering så MÅSTE du kolla. Jag länkar till den på pixelhouse.se/avsnitt20 

Men det är också många som sett den här video utan att se vad den handlar om. Egentligen. utan bara sett själva redigeringen. Å det ska ju också sägas i sammanhanget att Nike har fått mycket kritik för den här videon att videon säger att de bryr sig om alla. Oavsett färg, kön eller funktionshinder. Kritiken om arbetsförhålandena i fabrikerna där deras produkter tillverkas lät inte vänta på sig. 

“Nike really cares about people. Except for the people manufacturing their products.”

är tex en kommentar på Nikes Youtubesida med över 6000 likes och nästan 100 kommentarer – de flesta som håller med. 

Nu har vi sällan varken möjlighet, tid eller budget att göra så här snygga och genomarbetade videos. Så då är mitt tips att hålla effekterna kort. 

En sak som ofta skiljer ut proffsredigerare är att det är otroligt sällan en professionell redigerare använder något annat än raka klipp. Någon gång ibland används dissolve, lös upp mix heter lite olika i olika program men framgförallt så är det raka klipp. Och OM vi använder något annat så vet vi exakt varför. Då vill vi säga något med det. För det tar 1 ofta fokus från berättelsen 2 sänker ofta tempot i din video och i de allra flesta fall vill vi ju INTE göra det. 

När alla bilder sen ligger där de ska och din film har en fantatsisk story som är intressant från början till slut och den dessutom ser fantastisk ut så är det dags att börja jobba med ljudet. 

Här är hörbarheten a och o. Om vi inte hör vad som sägs eller det låter dåligt på något annat sätt så är vi otroligt snabba på att stänga av. Ljudet i en video påverkar snabbt våra känslor så var rädd om dina tittare och lägg tid och kärlek på att få bra ljud i din video. 

Å när vi pratar om ljudet så kan jag inte låta bli att prata om musik också. 

Den vanligaste frågan jag ställer till mina deltagare på webbutbildningen kommunicera med video i sociala medier när de visar upp sina videor under utbildningens gång är nog; Vad vill du säga med musiken? 

Du kan och ska absolut använda musik i din video om den tillför något. Men använd den absolut inte slentrianmässigt. En halvtaskig video blir inte bättre med en tråkig musikslinga som går runt runt. Chansen är däremot stor att om musiken inte tillför något upplevs som irriterande vilket ger din tittare en irriterad känsla när hen ser din film och det är ju oftast inte känslan du vill att dina kunder och följare ska ha när de ser din video. 

En annan sak som jag också tycker att du ska lägga lite kärlek på när det kommer till ljudet är övergångarna mellan ljuden. Ju mjukare övergångar desto mindre märker vi ofta ett klipp. Ibalnd vill man ju att det verkligen SKA märkas för att tittaren ska hoppa till men annars är ofta mjuka övergångar att föredra. 

När din video nu har en killer story, ser magisk ut och låter perfekt så är det dags att lägga grafik som namnskylar och annan grafik du vill ha med i din video och allra sista texta den. Du vill inte texta din video innan allt annat är klart. För gör du om något så måste du börja om och att texta video tar tillräckligt mycket tid ändå utan att du ska behöva göra det flera gånger. Eller hur. Vill du grotta ner dig mer i det här med grafik och text på video så är mitt tips att lyssna på avsnitt #17 • Få fler tittare på din video med undertexter  | Fördel med webbdirektivet och avsnitt 8 • Text & grafik på din video Å är du på promenad, tränar, kör bil eller vad du nu gör så länkar jag till de här i avsnittets shownotes såklart som du hittar på pixelhouse.se/avsnitt20 eller här i podappen. 

Vill du så får du dessutom gärna ladda ner en pdf med hela den här redigeringsprocessen som jag använder mig av. Redigera snabbt och enkelt heter den och du hittar länken till den också på pixelhouse.se/avsnitt20. 

Nästa vecka här i Pixelpodden en podd om video handlar det om att återanvända video och skapa olika format av samma innehåll… Inspirerad av personer som Gary Vee och Jasmine Star tar jag mig an det här ämnet nästa vecka.

Men innan jag slutar det här jubileumsavsnittet – avsnitt 20 av Pixelpodden – en podd om video så måste jag ju berätta lite om mina livesända webinar som jag håller 4 stycken från och med den 29 september. 

De andra datumen är 1 oktober 2020 och så kommer hålla 2 ett mitt på dagen och ett på kvällen den 8 oktober. Så jag hoppas att du hittar en dag som passar dig. För det skulle vara fantastiskt om du vill vara med! 

I de här webinaren kommer jag prata om hur du gör video till dina sociala medier. Du kommer förstås ha möjlighet att ställa frågor och så kommer jag berätta lite mer om min webbutbildning Kommunicera med video i sociala medier som öppnar för nya deltagare just den 29 september. Samma dag som första webinaret alltså. Så mycket som händer nu i höst 🙂 Det kommer bli sååå kul!

Du hittar länken till webinaret på avsnittets websida. Hoppas att du vill vara med då och ladda redan nu med frågor vet ja! 

Ha det så bra tills dess! Hej då!